onsdag 7 mars 2018

Tre veckor på HS

Snabba kast.
Från det jag mådde så bra efter rehab på Vidarkliniken fick jag en dryg vecka senare åka in akut till sjukhuset.
Magsmärtor, uppkastningar, hög feber.
Det blev många undersökningar och operationer.  Kroppen tynade långsamt bort.

Vad var då felet?
Ja cancern med dess biverkningar av behandlingarna var det bakomliggande problemet.

Man konstaterade:
Pankreatit, inflammation i bukspottskörteln = svåra smärtor

Stopp i gaĺlgångarna, som gallsten = svåra smärtor. Fick gå igenom tre operationer och sätta in större och större stent var gång. Har nu en knapp inopererad i magen som skall spolas var tredje dag.
Hade påse på magen därifrån de första veckorna.

Stopp i urinledaren som inte har en stent. Nefrostomi, dvs ytterligare en påse på magen och ännu en operation.
Kände mig som en bag lady med alla påsar att släpa på.

Blodförgiftning. Starka antibiotika kurer.

Uttorkning respektive vätskeansamling. Min vikt varierade mellan 43 kg och 57 KG!
På en vecka. Snacka om belastning på organen. När magen nästan sprängdes vägrade jag ta emot mera dropp.
Nu verkar jag hålla ca 47 kg.
Jag har ju inte kunnat eller fått äta pga operationer och undersökningar.

Så skönt att Christer lyckades ta mig från sjukhuset och baxa hem mig.
Nu skall jag lära mig gå. Musklerna har förtvinat. Jag sover nere och kan inte gå i trappan än.
Men det blir bättre.
ASIH är här varje dag. Morfinplåster och piller hjälper fantastiskt bra mot smärtorna.

Jag har säkert glömt en del, men eftersom ni är flera som undrat tänkte jag det var lika bra att slänga  ihop några rader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar