tisdag 13 januari 2015

Henrik 30 år, provtagning mm

Henrik 30 år

I går firade vi Henrik som fyllde 30 år.
Vi började med bubbel och presentöppning hemma hos honom i Vidja och fortsatte in till stan och åt middag på stans bästa (?) italienska restaurang, Mancini.
Där åt vi en liten  9-rätters enligt nedan, citerat från deras meny.
Det var sagolikt gott och festligt. Och mätta blev vi också.

”Doft av Italien”, en resa genom italiensk gastronomi och traditioner.

Mozzarella di Bufala Campana DOP
Vår vän Pasquale från Battipaglia, är en liten producent av Buffelmozzarella.
Pasquale skickar denna gudomligt färska produkt två gånger per vecka. Enligt vår bedömning och erfarenhet är denna Buffelmozzarella den godaste i Italien, handgjord på gammalt traditionellt vis.

Risotto con Gamberoni al profumo di Limone Amalfitano
Risotto med Carnaroliris från Lombardia med vildfångande röda stora räkor från Medelhavet (grönt ljus från WWF) och en doft av citron från Amalfikusten.

Limanda alla Mugnaia
Enkelhet, rena smaker och dofter. Det är hemligheten med det italienska köket.
Smörstekt rödtungsfilé med citron, vitt vin och sauterad babyspenat.

Limone Amalfitano
Vi neutraliserar smaklökarna med en sorbet av citron från Amalfikusten.

Carpaccio di Cervo
Carpaccio på hjortfilé, toppad med en "Munari" 12-årig balsamvinäger IGP från Modena, Ornellaia jungfruolja och hallon.

Pappardelle con ragù di salsiccia
Pappardelle med salsiccia ragù, en klassisk rätt från Toscana.

Tagliata con funghi porcini
Grillad Kalvbiff på en bädd av karljohansvamp med tryffelcrème.

Formaggio
Italiensk ost av en hög kvalitét, pekorino och gorgonzola

Dolce
Hemmagjord pistage och hasselnötsglass
 
Cool 30-åring



Presentöppning i Vidja

Richard öppnar champagnen




Richard och jag
 


Henrik och Christer
Jag tömde vattentunnan och fick denna vackra isskulptur.
Vad den föreställer? Det bestämmer du själv. Förslag?
I fredags var jag på vårdcentralen för provtagning inför besök på njurmedicin på Huddinge sjukhus den 19. Jag har en kronisk njurinflammation sen många år och gör rutinbesök vartannat år. Naturligtvis fanns det oro att njurarna skulle ha skadats efter förra cytostatikakuren, men de repade sig. Att de skulle klara ännu en omgång, och nu med ännu tuffare cellgifter var mycket osäkert. Så glad att jag hade mod att tacka nej.

Besöket tog sammanlagt två timmar med promenad, jag var fastande och jättetrött då jag kom hem. Att sitta i ett trångt väntrum med hostande snörvlande medpatienter piggar inte upp. Jag andades genom näsan, "filtrerade luften", drack Sancho då jag kom hem, åt min näringsriktiga och immunstärkande frukost och bastade på eftermiddagen, så jag klarade mig bra.

I lördags hade hela familjen "utflykt" till Skärholmen. Henrik hade fått presentkort på nya glasögon så nu skulle vi alla med som smakråd. Vi passade även på att handla duntäcket han önskat i present.
Vi köpte med oss mat från mattroget, var och en kunde då köpa vad hen ville ha. Så hade vi en trevlig mat- och pratstund hemma vid köksbordet. När de skulle åka hem hade det börjat vräka ner snö.

Så på söndag förmiddag fick vi sätta igång och skotta. Vi tar det i omgångar, särskilt som snön nu var mycket tung och blöt. Då kommer underbara Jenny, som bor längre ner på gatan. Och insisterar på att få ta en skyffel och hjälpa till. Jag vet inte hur länge hon höll på, själv gav jag upp. Men fint blev det.
Såna vänner man har! "That what friend's are for".
Och som Metha brukar säga - Du måste lära dig ta emot, Solweig. Jag tränar på det.
TACK Jenny!!
På söndagkvällen hade vi vår månatliga meditation hos Eva och Björn. En underbar timme av tyst gemenskap.

Så nog har jag ett gott liv. Äter gott, sover länge. (Jag brukar fråga kroppen: Tycker du vi skall gå upp nu? Oftast får jag svaret: Nja, vi väntar lite med det tycker jag. Och då gör vi det.)


1 kommentar:

  1. Istavlan:Jag ser Rudolf med röda mulen, galopperande som en hund! 🎅

    SvaraRadera