onsdag 13 maj 2015

Hormonkurs och tulpaner


Jag har varit på hormonkurs som Marianne Arnström höll. Hon informerade om Dr John Lees forskning om hur man balanserar sina hormoner. Oerhört intressant och givande.

Tyvärr var salen alltför liten dimensionerad för alla oss kvinnor som var med, så syret tog slut, luften torr och jag var totalt slut efteråt. Det var t.o.m. en dam som svimmade!

Men innehållet i föredraget gav mig mycket.

Kontentan är att de flesta av oss behöver mera naturligt progesteron för att balansera östrogenöverskottet som vi får genom vår miljö. Vi behöver inte det syntetiska gestagenet som en del läkare skriver ut i samband med östrogentabletter och som man också kallar gulkroppshormon. Det förvärrar obalansen. Molekylen ser annorlunda ut än hos det naturliga gulkroppshormonet progesteron.
Det ligger mycket vetenskap och erfarenhet bakom teorierna vad som händer vid obalans. Inget är ju någonsin svart eller vitt, man måste som alltid själv ta ställning till vad som känns rätt. Men bevisen övertygade mig i alla fall och jag kommer att beställa progesteronsalva från England. I mitt fall verkar det vansinnigt att inte testa en svag dos av salvan.

Man kan läsa mer om detta spännande ämne på Marianne Arnströms hemsida
www.vitallyft.se

Hon talade också om faran med p-piller och om vaccinet Gardasil.
Ellen Grant är läkare som forskat mycket om P-piller
www.harmfromhormones.co.uk/index.html

Något för unga fertila kvinnor att tänka på.

Jag skall eller kan inte redogöra för allt vad Marianne förmedlade. Bara tipsa om att ser ni att hon har en kurs i närheten av var du bor - hon åker land och rike runt - så anmäl dig.

Sen har jag gjort en leverrensning sen sist enligt Hulda Clarks metod (med epsomsalt och olivolja). Det funkade bra, inga stora reaktioner efteråt, förutom lös mage ett dygn efteråt.

Jag har också läst Giulia Enders Charmen med tarmen. Du kanske såg denna charmiga läkare hos Skavlan? I tarmen finns kanske vårt starkaste immunförsvar och det är intressant att ta del av vad alla dessa små nyttiga bakterier gör för oss och vad som händer när systemet pajar.

Vi har haft några sköna fina vårdagar, men nu har blåsten och kylan kommit tillbaka.
Jag har tagit mina promenader, qigongat i hörnan och legat i hammocken. Och sällan har väl fåglarna sjungit så intensivt och grönskan varit mera prunkande.

Till och med tulpanrabatterna repade sig efter rådjurens framfart. Allt var ju uppätet, trodde jag,  då jag kom hem från Japan.


Och i hönsgården blommar körsbärsträdet underbart. Det är bara hönsen som fattas.

Men ärligt talat har jag inte hunnit med så många promenader. Trädgården tar all ork och tid nu. Det är många plantor som skall omskolas, frön som skall sås, nässlor och annat grönt som skall skördas, pelargoner som skall acklimatiseras - ut och in -, gräset klippas osv.
Och mitt i alltihop måste man ju hinna njuta - nu är tiden mellan hägg och syren!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar