torsdag 1 oktober 2015

Senaste svaret



Ja, så har jag fått senaste svaret. Det var med stor oro vi åkte till Radiumhemmet. Både Christer och Henrik var med.
På morgonen hade det känts så dystert. Är det någon idé att spara några fröer eller diska krukorna till nästa år? Metastaserna hade blivit större längs aorta och dåliga njur- och blodvärden. Det hade tillkommit skador  på båda njurarna, vänster njure och urinledare förstorade med någon utväxt . Kunde det betyda något annat än att njurarna nu också angripits med tumörer? Det har ju varit min fasa att de vitala organen skulle drabbas.

Men det visade sig att metastastillväxten inte var alarmerande och framför allt att njurarna och urinlederna fått strålskador, ärrbildning efter strålningen för fem år sedan. Det kunde visserligen slå ut njurarna om man inte vidtog akuta åtgärder. MEN DET VAR INGEN TUMÖR!

Vilken lättnad. Det var med lätta steg vi gick ut från Radiumhemmet.

Jag tror jag fick en liten adrenalinkick och gick ut i trädgården och började jobba då jag kom hem. Jag har varit så otroligt trött ett tag och råkade ut för en förkylning, vilket jag inte haft på flera år, tack vare jag hållit på och boostat immunförsvaret.
Men det är klart, att när hela lymfsystemet är angripet, blir jag väl lite känsligare.

När det kändes så nattsvart efter det preliminära svaret, tyckte jag - vad spelar det för roll? Här har jag gjort allt som står i min makt att hålla kroppen så frisk som möjligt, med kost och livsstil. Och så hjälper det inte.
Men sen tänkte jag efter, att det har det ju verkligen gjort. Tänk vilket fantastiskt bonusår jag fått. Prognosen var ju så eländig från början.
Och nu fick jag åter igen bevis att det hjälpt mig.
Tillväxten var inte alarmerande, det går mycket långsammare än normalt.
Jag fick ny energi att fortsätta som jag gjort.
Och skadorna på njurarna var ju knappast något jag åsamkat själv eller hade kunnat göra något åt.
Biverkningar man sällan talar om.

Och alldeles nyss ringde de från Radiumhemmet att jag får göra en nefrostomi redan på måndag.
Läget är ju lite akut. Så nu kommer jag att få "påse på ryggen" livet ut. Man lägger en kateter direkt i njurbäckenet eftersom det nästan är tilltäppt i urinledaren på vänster sida.
Det skall förhoppningsvis vara en mindre operation. Man brukar få ligga inne någon dag för observation efteråt. Det är ju rätt känsligt det här med njurar och blödningsrisk.
Sen skall jag ju lära mig hur det hela skall skötas. Ett nytt spännande kapitel i mitt liv.
Känner mig så glad och tacksam.

För övrigt har jag skördat ytterligare en bifftomat som vägde 7 hg. Det blir underbara tomatröror med egen lök, paprika, persilja och vitlök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar