lördag 12 december 2015

Så mycket bättre och info med bilder från Arcadia

Ja, nu mår jag så mycket bättre, tack och lov. Jag äter mycket och har t o m. promenerat hela vägen hem från Axelsberg, en dryg kilometer och dessutom gått fram och tillbaka till Konsum/Posten. Yes!
Gissa om jag känner tacksamhet och glädje.

Flera har undrat hur det egentligen var i Tyskland, om jag var besviken över vistelsen, eftersom jag knappt skrivit om den. Ingalunda. Jag är helnöjd.
Nu fick jag visserligen en febertopp och fick äta antibiotika där också, så några dagar försvann. Och stomipåsen läckte innan vi hittade felet. Det blev några dagars extra vila utan ork. Dessutom var internetuppkopplingen så dålig och mellan behandlingarna behövde man vila och kontemplera. Det var således inte aktuellt att prioritera sociala medier. Och sen när jag kom hem, åkte jag ju nästan direkt in på sjukhus och blev liggande i jättehög feber.

Så nu tänkte jag berätta lite om vad jag fick för behandlingar och lägga in lite bilder från Tyskland. Flera som funderat på att åka dit och varit nyfikna på Arcadia och omgivningarna, tycker säkert det är roligt att se. För några är det igenkännandets glädje och för er andra, bara ren info.

Jag var således på Arcadiakliniken i Bad Emstal, ett par mil från Kassel, 14 dagar i oktober/november.
Förra gången jag var där, i juli 2014, var det sommar och sol. Nu var det höst, med kalla dimmiga morgnar och sol nästan varje dag. Det jag var mest förundrad över var att det inte blåste en enda dag. Det var helt stilla. De enda löv som rörde sig var de löv som sakta singlade ner på marken.

Första dagen undersöktes jag, blodprover, ultraljud, avföringsprov, HRV (heart rate variability - ännu stress i kroppen) och samtal med Henning Saupe och Christian Büttner, de underbara läkare som driver kliniken.
Jag hade lite för mycket aluminium, kadmium, kvicksilver, nickel och bly i kroppen. Allt kan tydligen härledas till gamla lagningar i tänder, trots att jag amalgamsanerat. Men vi får i oss dessa toxiner även genom miljögifter som är svåra att undvika. Jag äter nu (dricker) Zeolitpulver som absorberar tungmetallerna.
Jag hade brist på kalcium, kisel, mangan, svavel. Kalcium är lite knepigt, eftersom jag inte äter mjölkprodukter. Men jag kompenserar med malda hela sesamfrön och grönsaker som spenat, broccoli, kelp mm. Eftersom magnesiumhalten var bra, känns det ändå okej. Magnesium är viktigare än kalcium och det äter jag en tablett varje dag plus att jag har magnesiumolja som jag tar på benen, eftersom jag lätt får kramper. Kisel och mangan tar jag tillskott av och svavel får jag i mig av MSM, ägg och lök.

En viktig del av terapin är värmebehandlingarna. Jag fick lokal värmeterapi varje dag samtidigt med infusioner och syrgas samt helkroppshypertermi då man ligger i ett "tält" en gång i veckan i ett par timmar och svettas kopiöst. Det gillar inte cancercellerna alls. (Bilder från dessa behandlingar fanns på bloggen från 2014)

Jag pratade kost och kosttillskott med Dr Saupe. Han gratulerade mig till listan på tillskott som jag äter och visade honom. "Kanonlista. Bättre kan det inte bli", menade han. Så det är bara att fortsätta att boosta immunförsvar och hoppas att kroppen tar till sig allt.

Sen får man även olika infusioner, beroende på vad man behöver. Jag fick dropp i min port-a-cath med C-vitamin, DCA (dichloroacetat) och ozonbehandling.
Info om DCA:http://scienceblog.cancerresearchuk.org/2010/05/12/potential-cancer-drug-dca-tested-in-early-trials/


Efter lunchen fick vi ofta leverinpackning. Man ligger på sin säng och får en värmeinpackning med örter över magen, blir ompysslad och smälter maten i lugn och ro. Kändes underbart.

Vanlig massage och klangmassage ingick också.
Klangmassage, "Singing Bowls" går till så att man ligger på en brits och får olika stora tibetanska klangskålar placerade på kroppen. De olika vibrationerna går in i kroppen. En mycket behaglig behandling.

Varje dag hade vi cirkelsamtal i gruppen eller föredrag tillsammans med en läkare. Man kommer de andra rätt nära under de veckor vi ses. Vi hade också väldigt roligt tillsammans. Och flera av dom har jag fortsatt kontakt med. Gruppen är liten, ca 7-8 personer vistas samtidigt på Arcadia.

Maten är helt anpassad "cancerdiet". Inga snabba kolhydrater - inget socker förstås, inget gluten, mycket grönt, men även kött ibland som t ex vilt av olika slag. Allt var givetvis helt ekologiskt och närodlat när det fanns.

Tyvärr kunde jag inte använda thermalbadet, eftersom jag inte får bada med min nefrostomi. Som patient på Arcadia har man annars fri tillgång till att simma/bada i de mineralrika bassängerna. Det blev desto flera promenader för min del.

Vi hade också fri tillgång till magnetterapi (se bilder nedan) och uppmuntrades att köra en omgång när vi hade någon paus.

En av de sista dagarna fick jag pröva på Henning Saupes senaste investering, laserterapi.
Jag fick en intravenös sådan med laserstrålar som syntes under huden. Mycket spännande.
Rött: stimulerar immuncellerna
Blått: antiviralt, antibakteriellt
grön: förbättrar syresättningen
gult: stimmulerar mitokondrierna/energiproduktion i cellerna m.m.

Det är så kul att han är så påläst och tar del av den senaste forskningen och spjutspetskompetensen inom komplementär medicin.

Det finns givetvis mycket mer att berätta, men jag avslutar med att visa bilder från Arcadiakliniken med omnejd.





Arcadia Praxis entré


Arcadiaklinkens baksida i höstfärger
Dimmiga morgnar på väg till qigong i parken och sen frukost


Några bilder från parken, nästan lika vacker i höstfärger som den var förra sommaren med prunkande grönska


Men många rosor blommade fortfarande

1983 står det, men jag tror gubbarna är mycket äldre


Bron under museijärnvägen


Och här kommer tåget. Hade inte sett loket tidigare.


Den kända skulpturen i parken

Promenad ner till byn Bad Emstal. Bra med skylt så man hittar hem (Thermalbad)


En annan dag gick jag längs med floden Ems. Ingen is i sikte dock.


Lantlig idyll i omgivningarna. Roligt att fa prata lite med hästarna.


Floden Ems som flyter i dalen, omgiven av berg.

Det här är den elektriska magnetmadrassen.
Enkelt uttryckt kan man säga att den hjälper cellerna att syresätta blodet bättre. Det är bara behagligt att ligga på den ca 20 minuter. 


Det här är en kraftigare form av magnetterapi, PEMF (Pulsed electromagnetic field therapy), oerhört effektiv.
Man sätter ringarna mot den del av kroppen man vill stimulera.
Lampan är en IR-lampa, med vilken jag lyste på tumörerna uppe ovan nyckelbenet, som ju faktiskt hade minskat i storlek enligt senaste DT!
Och apropå rubriken "Så mycket bättre", ett känt TV-program som ni kanske sett, måste jag berätta att det är inspelat i Burgsvik på södra Gotland där jag är uppvuxen. Håll med om att det visats vackra bilder från Gotland. Det är faktiskt precis så det ser ut.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra. Tack för att du delar med dig så frikostigt!

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för så trevlig berättelse. Hoppas du ännu mår bättre.!

    SvaraRadera