lördag 21 maj 2016

I väntans tider

Nu är det inte bara tiden mellan hägg och syren utan även tiden mellan datortomografi och svar.
På onsdag har jag tid hos min onkolog på Radiumhemmet. Spännande och nervöst? Självklart.
Men eftersom jag ser mig själv som frisk, vore det väl idiotiskt om inte apparaten också gjorde det.
Jag siktar på status quo eller minsking av tumörerna.

För några dagar sedan satt jag under mullbärsträdet och åt min frukost, medan Blomman, största hönan, badade i trädgårdslandet. Bräkande idyll.
Men säg den lycka som varar för evigt. Plötsligt hörs ett gällt skri från Blomman. Grannens svarta panter har hoppat på henne. Katten flyr därifrån när jag också skriker till, men hon lämnar ett litet sår på Blommans rygg. Usch vad upprörd jag blir.
Vi hade ju katt när vi hade våra förra hönor och det var inga problem. De umgicks inte, men accepterade varann fullt ut. Men så var Cassi en klok gammal dam.

Den här årstiden är min absoluta favorit. Det är så vackert så man storknar. Kan inte någon stanna tiden för ett slag? Man vill ju inte stressa för att hinna njuta också.
Men vad gör det om ogräset växer och man inte hinner med eller orkar bry sig om det?
Hammocken är också väldigt skön att tillbringa någon timme i.

Det växer lite lagom fort i odlingslådorna, gräset är klippt, tomaterna skall snart skolas om på nytt, liksom gurka, paprika och melon.
Jag är så glad att vi fick några svala dagar då det faktiskt stannade upp lite.

Idag har jag varit på Mälarhöjdens Dag, ett årligt trevligt evenemang med sång och musik, och försäljning från traktens företag.
För några år sedan hade Metha och jag ett hälsotält med försäljning av ekologiska produkter och massage. Men nu strosar jag bara omkring och hinner prata med kära vänner. Jag köper inga prylar, har alldeles för mycket överallt, däremot köpte jag med mig glutenfria jättegoda wraps till Christer och mig från Mulu café.

Tummar igen på onsdag att jag får ett bra besked?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar