söndag 26 juni 2016

Magisk MidsommardagsMorgon Med Morgondopp

Årsdebut. Midsommardagen bjöd på rekordvärme.
Jag vaknade tidigt, efter att ha sovit dåligt i två nätter. Fullmåne, midsommar och värme - starka krafter i omlopp.
Jag gick ner till bryggan och simmade några simtag i det svala vattnet. Det var uppfriskande. Alldeles tyst och stilla, naturen andades harmoni och balans, så välgörande.
Efteråt stod jag i solen på gräsmattan med bara fötter i det varma daggiga gräset och gjorde Qigong. Hönsen var med mig.
Medan jag åt min gröt under mullbärsträdet, badade hönsen i växthuset. Fast de har sandhögar i hagen, är det växthusets varma jord de älskar mest.
Jag talade om för Christer att hönorna brukade säga "Vi vill till badhuset". "Jasså, det säger dom" replikerade han. Han har alltid skrattat åt att jag pratat med katterna när vi hade dem och vi förstod varann så bra. Nu är det samma sak med Lilla Silke och framför allt med Blomman.
Hur kan man ha djur om man inte förstår vad de säger?
Helgen har jag latat mig och haft det bra, ätit måltider på terrassen, suttit och läst i solstol eller legat  i hammocken.

Jag har tidigare varit så duktig. Gjort rent alla plattorna, rensat och krattat grusgången, klippt gräs och buskar, skolat om plantor osv. Jag är så glad och tacksam allt jag orkat med. Jag älskar min trädgård, och  vill förstås inte den skall se ut som en ödetomt.

Nu har vi fått efterlängtat regn och det börjar spira i gruset och mellan plattorna. Men vetskapen om att det har varit rent är tillfredsställande. Allt är föränderligt, precis som det skall vara.

Jag har nu lyssnat på Annika Lantz' Sommar där hon berättar om sin cancer och behandlingar  hon gick igenom i fjol, Mälarhöjdsbon med samma typ av cancer som jag fick. Oh, vad jag kände igen mig. Ligga blick stilla i 6-8 timmar  under brachyterapin med radioaktiv stav inopererad, magnetkameraundersökningar, cancerbesked trots regelbundna cellprovstagningar, strålskadat skelett mm.
Jag tycker om att läsa om och lyssna till mina medsystrar.

På fredag den 1 juli skall jag till Thorax på KS och göra en ny datortomografi för att undersöka lungorna lite närmare. Senaste beskedet gav ett "luddigt" svar och man vill nu kolla vad detta "ludd" består av. Likaså har man konstaterat att ryggkotan är strålskadad och förmodligen är det den och ärrvävnad som irriterar ischiasnerven som ger smärta i rygg och ben. Inte särskilt kul att höra att det förmodligen är permanent. Men optimist som jag är, tror jag aldrig att något är permanent. Och nog har jag blivit lite bättre efter mina sjukgymnastbesök, övningar, näringstillskott och tankar?

Den 1 juli 2010 fick jag min första cellgiftsbehandling.
Den 1 juli 1909 föddes min mamma. Hon var fotograf, så bilderna i DT måste bli bra som min syster påpekade.

Några bilder som Christer tog i vår trädgård strax före midsommar:



Min fina väldoftande azalea som jag fick av DN Söndag när jag slutade där.


Penséer på trappan i mammas fina kruka




Vita syrener, från ett skott jag tog  från barndomshemmet i Burgsvik innan mamma flyttade.
Numera är mammas vackra trädgård med rosor och fruktträd, asfalterad parkeringsplats och hemmet nermonterat och flyttat och står och förfaller på en åker.
En mycket tråkig utveckling, men mina minnen har jag kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar