tisdag 6 september 2016

Mot nya äventyr. Denna gång i Jämtland.

Nu i helgen gjorde Richard och jag en underbar tredagarstripp till Jämtland.

Första stoppet var i Sundsvall. Där åt vi väldigt gott på en kravcertifierad restaurang, Tant Anci & Fröken Sara. Kändes både nyttigt, gott och mycket fräscht.




Sverige är så vackert, även sett från ett bilfönster.




Indalsälven passerade vi många gånger.
Stärkta fortsatte vi till Österåsen i Jämtland där jag äntligen fick träffa min trevliga Fb-kompis Arja.
Vi pratade och pratade hela kvällen. Vi har så många gemensamma intressen med odling och hälsa.

Tidigt nästa morgon var jag ute och qigongade och fotograferade. Dessvärre låg dimman tät, så det blev inga bra bilder av Arjas vackra trädgård.


I det här huset bodde jag i gästrummet och sov väldigt gott.



Medan Richard disponerade hela  bryggarstugan.
Just nu sitter jag och dricker Arjas goda bergeniate. Det lär hjälpa till att syresätta blodet.
Tack Arja!

Lördag förmiddag anlände vi till ett regnigt Åre.
 

Vi gjorde lite bilsightseeing tillsammans med Richards kompis Jeff, som bor där. Jag hade då installerats i min trevliga lägenhet.  Nu var det Richards tur att prata och prata med sin kompis.
Jag strövade omkring lite i byn, men eftersom det regnade fortsatte jag rätt snart upp till min lägenhet, där jag kunde vila i lugn och ro.


Utsikt över Åre by och Åresjön. Jag bodde högt upp.



Mera utsikt från mitt boende.


På väg upp till min lägenhet. Mycket smältvatten från fjälltopparna.


Så vackert och rogivande med det porlande ljudet.


Snart framme vid lägenheten.


När jag qigongade nästa morgon hittade jag några nyfikna troll.
De kunde inte låta bli att kolla solens första strålar och hade förstenats.

 
Nästa dag var det nästan sol. Kabinbanan upp till toppen var dock avstängd pga blåst. Men Jeff tog oss till en annan lift så vi fick komma upp lite och få njuta av utsikten och känna bergens kraft.
Mina lungor fylldes av den friska fjälluften. Funderade på att ta med en flaska hem...


På sommaren är det cyklister som "äger" berget. Liftarna är byggda så man lätt kan trasportera upp cykeln.


Det här är VM6:an, sexstolsliften som vi åkte med. Den tillverkades 2002 och vid byggnationen användes världens största helikopter, Mil Mi-26 (info för nördar)


Här ser man några cyklister som tar sig ner för berget. Det kan man kalla mountain bike.
 
 
 
Vi fortsatte till Tännforsen, Sveriges största vattenfall. Det är numera ett naturreservat som tur är. Det har varit hotat, man ville bygga kraftverk där, men protesterna var givetvis högljudda.
Det är mäktigt att stå och höra dånet från det forsande vattnet.
På vägen dit var det en mycket vacker promenad. Oh, vad jag mår bra ute i naturen! 

 

Jag njuter!




Svårt att återge på foto, men intrycket finns kvar på näthinnan, ljudförnimmelsen och känslan.

Många nyanser av grönt.



Vi hade fantastiskt trevligt. Resan med Richard var så givande.
Vi hann prata så mycket och jag är så lycklig.

 
 


Middag på Werséns i Åre.
Skål på er.
Tack Richard och Jeff för en underbar resa!


1 kommentar: