tisdag 27 september 2016

Många trevliga besök, retreat och solbelyst kam.

Veckan har präglats av socialt umgänge med kära besök.
Först var syster Gunilla och svåger Klasse här, så ungdomarna Richard, Henrik och Hanna förstås, Christers kusin Gunilla från Skåne tittade förbi under ett Stockholmsbesök, och Sirkka var och handlade i min  lilla butik.
Och från Arvika kom kära Ulla S. med massor av god energi och en underbar bok, "Ljuset över jorden flödar", vackra tänkvärde ord och bilder att stanna till inför och begrunda.

I helgen firade vi Christer som fyllde år. Sönerna hade köpt med sig mat från Kalf & Hansen, ekologiskt, glutenfritt och mycket gott. Så slapp jag tänka på att laga mat. Till det drack vi ett gott rödvin, Rio Grande från 2007, som Richard och jag köpte i New Mexico när vi bl a gjorde en vinprovningstur där 2013. Den flaskan hade vi sparat till ett festligt tillfälle, så det passade utmärkt.

Det gav mig så många härliga minnen från när jag var och hälsade på Richard i Texas sommaren 2013. Jag var tvungen att kolla lite bilder.

Vi besökte bl a White Sands, en av världens största underverk, ett område på 275 Square miles (fixar inte att räkna ut hur stort det är) som bara består av vita sanddyner. En oerhört märklig syn. Och oerhört vackert, med ett förunderligt ljus. De har fullmåneceremonier där av förståeliga skäl.












 
Vinprovning på vingården Rio Grande.

Därifrån köpte vi flera flaskor, varav vi drack en nu i helgen på Christers födelsedag. Om man har god syn, ser man att det står Rio Grande på glasen.

Midsommarafton gick/klättrade vi till Aztec Trails Cave och hade picknick i grottan. Kändes stort att gå på aztekernas väg.

Aztec Trails Cave skymtar till höger.





Men som sagt, detta var 2013.

"Till flydda tider återgår
min tanke än så gärna,
Mig vinkar från förflutna år
Så mången vänlig stjärna.". (Fänrik Stål)






 
Jag har också varit på en retreat nu i helgen, "Upprätta ditt inre barn". En dag fylld av meditationer och  shamanska ritualer. Så underbart att få kontakt med "Lilla Solweig". Kände mig så stärkt och upplyft efteråt. Tack Lena för en mycket givande dag!

Pojkarna har hjälpt till att såga ner en del träd, så nu har vi mycket att ta hand om. Vi jobbar lite grann, så vilar vi, så jobbar vi. Fungerar utmärkt.

När jag låg i hammocken och dåsade och hade hönsen gående en bit därifrån i trädgården, såg jag något mycket vackert.
Har du någon gång sett en solbelyst hönskam?
Blommans blodfyllda kam lyste med den vackraste röda färg när solen lyste genom den. Hon har en stor fin kam som står rätt upp. Inte blek, hängande som man ser på burhöns eller t o m frigående ekologiska höns i stordrift.
Men så är Blommans äggula nästan orange och säkert fylld av D-vitamin. Hon är en mycket glad och lycklig höna.

Så är det ju skördetider. Den här milda hösten gör att allt får växa så länge som möjligt. Men idag har jag i alla fall på nytt skördat mangold, persilja, rödbetor, morötter, tomater och äpplen. Det lär vara kallare väder på väg och skönt att skörda i sol. Men det blir lite för mycket att ta hand om. Köket är fullt och benen värker. Men dagen är inte slut än.
Bara jag får vila lite så brukar jag komma igång igen. Ekorren i mig vill inte att något skall gå till spillo.

Jag har dessutom fått hem nya varor som skall plockas upp och prismärkas. Så butiken är öppen och fylld med fräscha ekologiska varor, ifall ni undrar. Jag har inte skickat ut något brev till var och en av er som brukar komma och handla. Lite latare har jag nog blivit.

Nej, jag har inte fått något svar från senaste DT. Jag har varit och tagit blodprover idag och skall träffa min onkolog den 7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar