måndag 31 oktober 2016

Rosor, växthus och lymfa.

Kommer ni ihåg rosknoppen som jag visade den 7 oktober?
Knoppen utvecklas sakta men säkert. Hoppas den hinner visa sin fulla blom innan frosten tar den.
I natt var det tydligen -0,4 grader, enligt termometern. Men det syntes inte något i trädgården, när jag väl kom upp.
Men det blev en dag med utebestyr. Nu gäller det att stänga trädgården inför vintern.


 

Det är en Erotica ros.
 Jag köpte den till Christers födelsedag för flera år sedan...
 

Jag tömde det mesta i växthuset idag när det blev så fint  och stilla väder.
Några plantor får en andra chans, dvs de får stå nära frostvakten i växthuset och kanske utvecklas lite till. Det var några chili, jalapeño och aubergine.
Tomatplantorna har blivit slaktade och tomaterna skördade.
 
Pelargoner och medelhavsväxter får komma in i källaren. Ännu står olivträd, citron och Afrikas blå  lilja ute på altanen. De klarar en frostknäpp, sen får jag be sönerna komma och bära in.
 
Jag gillar det här cykliska. Avslut och ny början.
 
Det vita mullbärsträdet blev alldeles gult.
För några dagar sedan kunde jag sitta och vila här under trädet, med hönsen omkring mig, när kroppen sa ifrån.
Nu, efter stormen, är trädet kalt

 
 
(Foto: Christer Löfdahl)
 

Höstvindar friska.
Grannens björk gör vad den kan för att tömma alla sina blad på vår nerfart och altan.
 
 Jag har nu varit hos lymfterapeut. Dessvärre fick jag ingen massage - det hinner man inte med numera.
Men jag skall få hela kompressionsstrumpor, liksom stay ups och cykelbyxor.
Jag tyckte att benet var lite bättre. Jag har ju hela tiden haft knästrumpor, men ovanför var benet väldigt svullet.
Jag tror terapeuten sa att det var 1,2 (eller var det 1,8?) liter mer lymfvätska i höger än i vänster ben.
Det gäller att åtgärda innan det transformeras till fast substans och blir helt permanent.
Även i buken har det samlats en del.
Jag tyckte väl jag gått upp lite i vikt!
 
Det positiva med lymfödemet är att ischiasen inte har värkt. Jag har kunnat jobbat utomhus, utan smärtor.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar