lördag 4 februari 2017

Nu börjar det röra på sig.



Eldtuppens år
Enligt den kinesiska kalendern startar det nya året med nymånen som infaller mellan den 21 januari och den 20 februari. Varje år symboliseras av ett av tolv djur i följande ordning: råttan, oxen, tigern, kaninen, draken, ormen, hästen, geten, apan, tuppen, hunden och grisen. Djuren har alla olika egenskaper som påverkar de olika åren.
I år inföll det kinesiska nyåret den 28 januari.

Eldtuppens år anses vara skarpsinnets, flitens och beslutsamhetens år. För dem som kämpar är allt möjligt, eller som det gamla kinesiska ordspråket uttrycker det:
Under Eldtuppens år får alla det precis som man förtjänar.

Och visst har vi förtjänat det bästa?

Nu börjar det hända grejer.
I veckan hade jag några dagar med energi och satte igång att ringa en massa samtal.
Jag väntar ju sen rätt länge på kallelser från flera olika sjukinrättningar, men inget har hänt. Symptomen och besvären har bara blivit värre. Det mesta är baserat på strålskador.

Men helt plötsligt vaknade man till på institutionerna- tänk att man måste vara så frisk så man orkar ta tag i det själv och påminna om sin existens.
De närmaste veckorna har jag fått tider till urologen, provtagning, anestesiläkare, operation ("men var mentalt inställd på att det kan bli uppskjutet", så den snälla sköterskan), Thorax - EKG och Kardiografi och Onkologen Radiumhemmet.
Pust - det blev mycket på en gång. Tur jag har snälla chaufförer som tar mig från dörr till dörr.
Så har jag beviljats rehab för lymfterapi, men då måste man få ordning på hjärta och lungor först.

Får vi bara lite solljus därtill så skall vi nog fixa denna vår också.
Just nu är det lite för många nyanser av grått, då är det tungt att andas.

Jag har inte vågat tala om för hönorna att det är Tuppens år. Man vet inte vilka vårkänslor de då får? Men nu är det dags för Blomman att börja värpa, tycker jag, hon har haft ett långt uppehåll i vinter. Fast Lilla Silke har däremot varit rätt produktiv. Så några små ägg har jag fått.
Idag fick de springa på gräsmattan och bada i växthuset. Det borde ju få igång de rätta värphormonerna även för en Skånsk Blomme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar