måndag 27 mars 2017

Åter från Mösseberg och jag har sett tranorna dansa

Jag har sett tranorna dansa!
 









Jag har varit på 12 dagars rehab på Mösseberg i Falköping.
Det är ett underbart ställe.
Dessvärre blev jag sjuk den andra veckan. Jag började spy och kunde knappt äta något. Min redan så tunna kropp höll på att torkas ut. Nattjouren förberedde mig på att det kanske skulle bli ambulansfärd till Falköpings lasarett, för näringsdropp, undvika tarmvred och andra undersökningar.
Jag ville dock avvakta. Vem vill ligga i Falköping på lasarett? Med hela familjen i Stockholm.
Jag som skulle äta upp mig och bygga upp lite muskler. Förutsättningarna på Mösseberg är de bästa för det. Därav blev dock intet.
Magen var/är väldigt vätskefylld. Jag ser ut som ett svältande afrikabarn. Men jag har det enormt mycket bättre.

Jag kom hem lyckligt och väl i fredags kväll, mycket matt och trött men så lycklig!
Henrik och Hanna mötte, jag grät av starka känslor då jag kramade dom och grät ännu en gång av lycka då de visade sina guldringar.
De hade förlovat sig för en vecka sedan! De hade också flyttat in i sin nya lägenhet just på fredagen. Jag blev så pigg och ville givetvis se deras nya hem i Liljeholmen. Så fint och vad jag gläds med dem.
Sen blev det starka känslor igen när jag kramade Christer här hemma.

Nu väntar jag på samtal från min onkolog, som jag blev uppmanad att snarast kontakta då jag kom hem.
Idag känner jag dock att livsandarna återvänder. Åt lite kokt torsk i går som jag fick behålla. Men visst är det mycket i kroppen som är i obalans. Den har fått ta så mycket stryk i vinter.

Jag hann dock med att åka till Hornborgasjön som ligger bara någon mil från Falköping.  Tack vare snälla Kerstin som hade bil fick vi en stark upplevelse och se och höra detta mäktiga skådespel då tranorna samlas.
Inte trodde jag att jag någonsin skulle få uppleva detta. Har inte ens haft det på min "bucket list".
Tack Kerstin!





Åter till vackra Mösseberg



Det blev inga långa promenader i den spännande, men ack så kuperade Mössebergsparken. Men jag gick i alla fall upp till första bänken.



Soluppgång från min balkong.



Stället vi åkte till för att se på tranorna heter Trandansen och hör till Hornborgasjöns naturreservat.


Tusentals med tranor nedanför våra fötter


De var inte bara vid vattnet tranorna betade. Hela fälten var fyllda med tranor.
I bakgrunden Bjurums kyrka.


Ibland händer något särskilt och det blir stor aktivitet.

Hur väljer man bilder av alla jag tog?
Minneskortet i kameran tog slut, eftersom jag filmade en del också. Som tur är har man även telefon numera.
Ett besök i Gudhems charmiga kyrka hann vi också med på vägen hem


Och framför allt den mäktiga och vackra Gudhems klosterruin.
Det var ett nunnekloster, aktivt från 1100 - 1500 talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar