fredag 4 augusti 2017

Päustfullar


Päustfullar är gutamål och betyder ungefär andfådd, andtruten, flämtande, då man behöver vila.
Det var precis så jag kände mig idag när jag - lite väl ambitiöst - försökte börja rensa grusgången. Jag tänkte att efter de 3 mm regn vi fått (mycket efterlängtat), kanske det skulle gå att få upp lite grönt.
Men kroppen sa nej, så det fick bli hammocken igen.

Jag gillar gutamål. Jag har aldrig pratat det, men tycker det känns så fascinerande att läsa skalden Gustav Larssons dikter. Han är Gotlands "nationalskald". Hans dikter är bl. a översatta till isländska. Rytmen lär vara ungefär densamma.

Rytmen här hemma är att det lunkar på. Precis som vi trivs bäst med i nuläget.

Men vi var faktiskt inne i stan i måndags för att fixa ett bankärende. Och då ville jag passa på att besöka Paradiset, dvs en butik som lanseras som Sveriges största ekologiska butik.
(Det andra Paradiset får absolut vänta ett tag). Det var dock en besvikelse. Mycket av varorna är ju sånt jag har i mitt sortiment och bland färskvaror var det väldigt urplockat. Kanske för att det var måndag? Nåja, nu kan jag bocka av den butiken och behöver inte sukta över att det är svårt att komma dit.

Har jag besvär? Ja.
Är jag trött? Ja.
Mår jag bra? Ja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar