onsdag 22 juli 2015

Silke har värpat och bilder från Växjö

I morse var jag tidigt ute vid hönsen och kollade att allt var okej.
De hade inte sovit på sittpinnen, utan på golvet. Men de lär sig nog.
Blomman tordes t o m gå ut genom luckan. Hon är en liten tuff tjej. Hon blev lycklig och hittade mycket smått och gott när hon krafsade i marken. Fast  hon blir nervös om jag kommer för nära. Det får ta sin tid att lära känna och få förtroende för varann.
Men Silke låg kvar inne. Och det visade sig att hon låg och värpte! Inte i redet, utan på halmen på golvet. Och sen kacklade hon ljudligt. Jag har lagt ägg! Jag har lagt ägg! Ett litet jättegulligt ägg.

Jag plockade röda och svarta vinbär och försökte muta dom att komma närmare. Gick inget vidare. Hoppas de hittar bären dock.

--------------------------------------------------
Vi hade några sköna dagar när vi for söderut, Christer och jag.
Så följ med på en liten "bildningsresa"... :)

Vi mellanlandade i Växjö och det var intressant att ha tid att utforska staden. Vi bodde fint centralt i stan (rabatt med DN-kortet, tack så mycket), så allt var på gångavstånd, bl. a domkyrkan, Linnéparken, Utvandrarnas hus, Tegnérkyrkogården.

Bloggen busar med mig, så jag får avsluta med några bilder från Växjö.
Ev. kommer det mera från södra Sverige i en ny blogg så småningom. Jag vill ju gärna dela med mig till mina bildningstörstande läsare, fast det blir bara väldigt kort och elementärt och inget nytt för alla lärda.

Nu måste jag ut och prata lite med Blomman och Silke igen. Jag borde väl jobba lite i trädgården, men känner mig ännu lite trött efter resan. Ogräset finns ju kvar och jag har skördat första squashen, flera gurkor och plockat lite bär.

 



Vårt hotell, Elite stadshotell. Vacker byggnad från 1800-talet.



I hotellets entré fanns en relief som Edvin Öhrström gjort (obelisken på Sergels torgs fader).
Där fanns f ö många vackra konstverk.
Utanför vårt fönster satt duvorna och kuttrade - så symboliskt.
 
 


Linnéparken, med Carl himself i centrum
 


 
 
 


Här stod jag i Linnéparken och qigongade i morgonsolen

Så promenerade jag till Tegnérkyrkogården från 1809, ritad av arkitekt Fredrik Magnus Piper, där det finns många "kulturgravar". Dvs många kulturpersonligheter är begravda här.




 Christina Nilsson 1843 - 1921
Christina Nilssons grav. Den lilla torparflickan som gjorde succé som sopransångerska under konserter runt om i Europa. Hon skrev redan 1910 till kyrkorådet i Växjö om att få inköpa en gravplats. Efter hennes död 1921 byggdes ett mausoleum i granit där hon vilar i en kopparkista.
Esaias Tegnér 1782 - 1846
Esaias Tegnér var biskop i Växjö 1824 - 1946,skald, född i Värmland, var professor i grekiska i Lund, invald i Svenska Akademien 1818. Skrev bl.a. "Fritiofs saga", "Svea", "Det eviga".
 .


Jag promenerade på Sandgärdsgatan, "Glasgatan" och kunde beundra de vackra skulpturerna. Denna är gjord av Anna Ehrner, Kosta Boda och heter "Växtkraft"


"Biskopssätet" av Göran Wärff

 Jag besökte också Utvandrarnas hus. Ett vackert museum som illustrerade hur det kan ha sett ut när Sverige avfolkades vid förra sekelskiftet.
Mycket centrerades förstås kring Wilhelm Moberg.
Det fanns många bilder från Ellis Island, men där var jag i fjol och det var förstås mycket intressantare att se det live. Och här kunde jag inte hitta någon mera information om morfar.




Utvandrarnas hus, ligger vackert vid Vattentorget.


 
























"Biljetter säljas till alla platser
America Africa Australien
DOLLARS VEXLAS"




 

 

Denne gigant - Wilhelm Moberg - 1898 - 1973
 


 

1 kommentar: