fredag 28 augusti 2015

Avmodnes

I morse kände jag mig "avmodnes". Det är ett utmärkt gotländskt uttryck som precis återgav min sinnesstämning. En del översätter det med trött och ledsen, men jag tycker det är mer trött, håglös, energifattig, tungandad.
Vad gör man? Jo jag fungerar ju så att jag går in och känner in känslan, var sitter den? Hur känns den? Kan jag lösa upp den genom min närvaro i den? Vad vill kroppen säga?

Kroppen ville definitivt inte ner och simma. Det blåste och vågorna gick rätt höga, inte kände den för trädgårdsarbete eller att dammsuga heller. Värken i rumpan/benet var rätt intensiv.
Ja qigong kände kroppen för som vanligt, tack och lov och sen fick det bli en stilla promenad i skogen längs med vattnet efter lunchen. Och si - kroppen blev glad igen!!
Naturens läkande kraft.

Så kom en god vän och handlade lite. Det piggar alltid upp.

Jag tog t.o.m fram dammsugaren och golven fick en snabb avsugning (kan man säga så??).

Idag fick hönsen  komma ut i extrahagen. Det var nytt och spännande. Men oroligt. Grannens katter gick hela tiden och smög på dem, fast jag var i närheten och hade koll.
Lilla Silke verkar så sårbar och jag vet inte vad som händer om de får närkontakt. Helst skulle jag ju vilja att de blev vänner eller åtminstone att katterna inte var ett hot mot dom. Det är lite ojuste att spana på och jaga djur i hägn, tycker jag.

Säsongen har börjat och nästa vecka har jag en del inbokat. Mer om detta nästa gång.



1 kommentar:

  1. Fin beskrivning på hur en andlig människa tar hand om känslorna!! Synd att badet inte kunde lindra. Bad, skogspromenader och "tomtjobb" gör att jag mår bra. Vi far hem snart på ett tag. Jag måste ju berätta om min botoxstuckna urinblåsa, 10 stick. En dryck vecka sedan. Jag kissar mer än vanligt... En biverkan kan vara att man i samma veva som effekten sätter in (ca onsdag) INTE KAN KISSA ALLS........... Blä........ Har fått små katetrar för att kunna tömma mig själv. Låter väldigt krångligt, så jag hoppas att jag slipper denna ovanliga biverkan. Kramar

    SvaraRadera