tisdag 22 mars 2016

Hemma från Arcadia

Ja, nu är jag hemma igen och börjar så smått landa här.
Jag är mycket nöjd med vistelsen nere i Tyskland. Jag kunde ta del av alla behandlingar som erbjöds.
Ingen läckande eller infektionskänslig stomi från njuren som hindrade mig.
Jag kunde simma i det varma Thermalbadet, även utomhus, och jag fick dessutom privat vattengymnastik och avslappning i vattnet två gånger av sjukgymnast.

Jag har fått hypertermi, infusioner och injektioner, anti-cancerdiet, detox, laserljus (PDT, photo dynamic terapi, eller även känt som LLL Medical low-level-laser), magnetfältsterapi, ozon, avslappning, mental träning mm. Dvs hela kroppen och själen blivit fylld med det senaste inom integrativ medicin.

Vädret var som här ungefär, några grader varmare.
Fast jag möttes av snöstorm och vitt på marken då jag anlände! Jag som trodde jag for söderut.

Alla dessa behandlingar som jag nu genomgått skall få verka i lugn och ro några veckor. Självklart blir man trött, fast depåerna är påfyllda.
Jag har nu beslutat att inte åka iväg till Gotland i slutet av mars. Det tar lite för mycket energi att resa så snart igen.
Jag hade annars tänkt att vara med på min kära faster Dagnys begravning den 1 april. Hon hann fylla 105 år innan hon stilla somnade in.
Naturligtvis hade det varit roligt att träffa alla släktingar, men som läget är nu har jag förstått att jag bör avstå.

Nu får jag fira vår bröllopsdag den 1 i lugn och ro. Jag tror Christer är rätt nöjd med att jag inte reser iväg så snart igen. Det har varit tomt för honom, även om pojkarna varit här flera gånger och muntrat upp. Henrik hade t o m med sig jätteportion av sin goda lasagne, så Christer slapp laga mat flera dagar. Och Richard var här med frallor. Så lite bortskämd blev han allt.
Och hönsen har värpt bra under tiden. Tror inte de saknade mig så mycket. De mådde fint, men längtar också efter sol och värme.

Nu är städerskan här och jag kan sitta i lugn och ro vid datorn. Härlig lyx.

Jag klistrar in lite bilder från min vistelse. Naturen är inte så annorlunda mot när jag var där 14 dagar i oktober-november.


Arcadiaklinikens baksida, bokstavligt talat. Någon annan baksida har jag inte träffat på.



I rosenträdgården var klängrosorna väl insvepta med bambumattor och med granris på toppen. Såg lite kul ut. Allt är så välskött.



Det fanns en tid i mitt liv som jag kände mig som denna staty i parken. Det var mycket som låg på mina axlar.





Jag hann även denna gång med en promenad längs med floden Ems.
Lantlig idyll, då jag såg både höns, hästar och kor.


Glada hönor






På söndagen gjorde vi en utflykt. Först besökte vi slottet Waldeck, som numera är både hotell med spa, restaurang, museum och med en härlig utsikt över sjön Edersee.
De äldsta delarna av borgen är från 1100-talet. Kanonerna användes i dansktyska kriget 1870-71.


Schloss Waldeck från utsiktsterassen med kanoner.

Halsjärn.
Grinden var öppen om någon ville testa hur det var att stå där med offentlig skam och med järn kring hals och armar.

Jag associerar förstås till Halsjärnsgatan i Visby, där både min syster och faster Dagny bott. Där fanns dock inget halsjärn i modern tid, som tur var.

Dimmig. lite magisk utsikt över sjön Edersee.




Nästa stopp var slottet Garvensburg med fin park.
Det blåste snålkallt, så vi gick strax tillbaka till bilen efter kort promenad i parken och kisspaus inne i slottet.







Schloss Garvensburg, från början ett jaktslott från 1800-talet. Numera hotell och restaurang.



 
 Garvensburg ligger nära den charmiga staden Fritzlar. Det är en av de äldsta städerna i Tyskland, med anor från 700-talet. Den ståtliga domkyrkan, som vi var inne i, t o m nere i kryptan, har rester från den tiden.
Fritzlar har också en ringmur med torn. Just detta imponerade kanske inte så mycket på en gotlänning.


Del av ringmuren runt  Fritzlar med ett av tornen.


Marknadsplatsen i Fritzlar
 
 
 
 
 
Och lagom till påsk hade fåren som gick i Arcadiaparken fått några lamm,
(eller lammungar som vi gotlänningar säger).
Så med dessa bilder från påskalammen, vill jag önska er alla en skön påskvecka och en
GLAD PÅSK!
 
 

 

3 kommentarer:

  1. Tack för dina härliga bilder och ser framemot att ses nu när du är hemma igen. Kram och ha en riktig skön och vilsam påsk. Fia

    SvaraRadera
  2. Å vad fint att läsa detta. Toppen att vi sågs på promenadstigen i går - du helt klädd i varmrött från topp till tå. Snyggt! Du förmedlar en mänsklig värme som gör gott åt oss alla. Nu önskar jag er båda en riktigt Glad Påsk och varmt Grattis till bröllopsdagen!

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga dagar du haft. Nu längtar jag till Arcadikliniken. Åker på söndag den 8/4.

    SvaraRadera