torsdag 15 december 2016

My Cancer Survival Saga

 När jag var på Arcadiakliniken i Tyskland första gången, 2014, träffade jag en författare som heter Jenny Kimberly.
Vi pratade mycket om olika behandlingar. Hon var oerhört kunnig och hade börjat skriva om sin cancerresa. Hon var så ledsen att hon inte kunde svenska, så att hon inte kunde läsa boken om min cancerresa. Där var några andra svenska patienter som lovordade min bok.

Vi har hållit kontakt dessa år och nu har Jennifer skrivit färdigt sin mycket väl genomarbetade bok och jag fick den i dagarna som present med posten. Så glad jag blev.
Hon skriver en del om vår tid i Tyskland och jag är tom med på en liten bild!

Den är oerhört bra!
Den är mycket personlig och trevligt skriven. Man får följa Jennys äventyr runt om i världen där hon bott, USA, Costa Rica, Canada, Australien. Boken är dessutom så informativ, fylld av mycket bra faktagranskad information. Och dessutom rolig. Jenny har en lågmäld humor som jag  gillar.

Hon fick leukemi för 15 år sedan och har testat många olika behandlingar. Hon har gått igenom  mycket men lever förhållandevis bra, har ett stort stöd av sonen Dmitri (känner igen mig), tänker på att äta och leva så "rent" som möjligt, ser till att hon är "grundad", dvs att det mentala spelar stor roll.

Hon skriver om olika behandlingsmetoder och ger många värdefulla tips. Jag gillar den storligen, fast jag bara hunnit läsa en tredjedel.
Jag hoppas verkligen någon svensk förläggare får ögonen på den och låter översätta den.
Jen Kimberley: My Cancer Survival Saga, And How You Could Star in Yours. (Balboa Press, A division of Hay house, 2016)


 
 
Nu senast när jag var på Santa Monica läste jag den kontroversiella, omdiskuterade och kritiserade läkaren  Erik Enbys bok "Blod, mod och envishet. På spaning efter sjukdomarnas väsen" (2012).
Det var verkligen intressant att få hans historia belyst och hur han motarbetats ständigt av etablissemanget. Här presenteras hans forskningsarbete och behandlingsprinciper som en direkt följd av forskningsresultaten.
Han arbetade ständigt med sitt starka mikroskop och såg och la märke till fenomen som tidigare inte skrivits om.
Han skriver att kroppsvätskor och vävnader hos kroniskt sjuka innehåller mikrobiologisk växt, som sannolikt medverkar till sjukdomsutveckling.
Vi har miljontals fler mikrober i kroppen än celler och är dessa inte hälsosamma, så får vi nedbrytning, försurning,  jäsning, svullnad, blockeringar i mikrocirkulationen.
Han har kallats bluffdoktorn, blivit åtalad, blev av med läkarlegitimationen osv., eftersom han inte följt normerna för hur forskning skall gå till och gått "utanför ramarna".
 
Jag läste under veckan i Falköping även "Din kropp skriker efter vatten" av Dr F Batmanghelidj (Sorena förlag). En jättebra bok om varför vatten är den viktigaste källan till hälsa och välbefinnande. Så mycket som kan åtgärdas bara man ser till att man får i sig tillräckligt mycket rent bra vatten. Exempel på lindrigare fall av högt blodtryck, stress, fetma, astma, allergier, reumatism, huvudvärk mm kan ibland åtgärdas med vattenkurer.
 
För övrigt har vi det bra nu här i Mälarhöjden med White Christmas-känsla.
Henrik var här och dammsög igår.
Richard har sett till att vi får en gran hemlevererad direkt till oss.
 
Metha var och lämnade en så vacker röd ros med grönt. Hon skulle hämta lite varor och eftersom hon var förkyld kom vi överens om att jag bara skulle hänga ut en påse med varorna. Så när jag tittar ut om hon hämtat, står där en väl inslagen blomma. Den värmde gott. Min ros i rabatten, som varit en följetong i bloggen, har också bestämt sig för att äntligen vila.
 
Det har inte kommit så mycket snö så vi har behövt skotta.
Vi tar det lugnt, hinner sitta och läsa och mysa.
Och visst kan man fira jul utan att kopparen är nyputsad?
 
I går var det en fantastisk fullmåne. Jag försökte göra fullmåneqigong som håller på en hel timme. Det gick så där. Jag fick sätta mig tre gånger, men med tankens kraft kunde jag fullfölja hela programmet och föra Qi till hela kroppen. Bra va?
 
Hönshuset börjar bli inbäddat i vit snö. Hönsen sticker ut näbben och kollar en liten runda, sen går de in i värmen igen.
 

Det isolerade hönshuset. Där trivs de allra bäst, mina små hönor Blomman (som fortfarande ruggar och därför inte värper just nu) och Lilla Silke som ger mig ett litet ägg varannan dag.
 
 
 
En lågt stående vintersol lyser över Mälaren och Brommalandet.

Och för den som undrar - min lilla butik är öppen fram till jul och fylld med många bra ekologiska julklappar.
Jag kan varmt rekommendera Maria Åkerbergs produkter.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar