fredag 21 juli 2017

Efter kur nummer 4

I går onsdag var jag som sagt åter på Radiumhemmet för att få min fjärde cytostatikakur.
Uppstigning före klockan 06, frukost och kort qigong. Och så dessa evinnerliga toabesök.

Taxin kom som den skulle. Taxichauffören, som kom från Bangladesh, trodde jag var från Kina. Kanske pga. mitt rakade huvud?

Eftersom jag ar dagpatient, måste jag ha med mig matlåda. Det blev även denna gång bovetecrepes med champinjonstuvning (eko) i den ena och getost/valnötsfyllning med lite honung i den andra. Som dessert.
Vita coco, kokosvatten som dryck. Plus en näringsdryck till senare. Hade även med mig smörgås till morgonkaffet som de faktiskt bjuder på. Det finns en automat i väntrummet på P13.

Jag fick min planerade kur, läste, slumrade, åt. Timmarna gick relativt fort. Vi var som vanligt fyra i rummet, men alla verkade lite trötta som tur var. Jag kände inte för att prata heller.

Dessvärre blev det struligt då jag skulle åka hem. Sjukresebeställningen hade tekniska problem. Jag fick ringa om flera gånger. Jag fick då försöka med automatsvar, där det tog all världens tid att förklara varifrån och vart jag skulle resa. Jag talade tydligt, men rösten hade ändå svårt att hitta rätt adress. Visste inte om den fattat rätt och hur dags bilen skulle komma.
Satte mig ute och väntade och efter en kvart kom det en bil med mitt namn. Skönt! Men mitt kort  fungerade inte. Jag fick gå in och ringa igen. Måste beställa ny bil som skulle ta 20 minuter, trots att jag hade en bil som väntade på mig. Han skulle då få en bomkörning. Vansinnigt. Till slut blev jag kopplad till kundtjänst. De sa att bilen var bokad som Färdtjänst, inte som sjukresa.
Jag reser nu gratis med sjukresor, eftersom jag betalat 1400 kr, som är gränsen för högkostnadsskydd. Färdtjänst måste jag betala för varje gång och har aldrig använt.
Nåja, jag fick använda mitt Färdtjänstkort och vänta på faktura. Så trist och onödigt.
Taxichauffören var irriterad att han måste vänta och satt och pratade hela tiden och lyssnade inte alls då jag försökte förklara. Mina sista krafter tog slut.

Efter 7 1/2 timme var jag äntligen hemma.
Jag drack en massa vatten och la mig i hammocken och flämtade.
Då kommer underbara grannen Anneli med en vacker stor tekopp med hönsmotiv i finaste Staffordshireporslin fylld till brädden med nyplockade vinbär. Vilken underbar gåva. Förstår inte hur jag skall klara mig utan henne när hon flyttar om en månad.

Vad gör jag då för att klara av den här pärsen.
I går kväll kunde jag inte sova, pga. hjärtklappning bl.a. Kroppen går på högvarv efter all kortison. Jag hade också ont i magen.
Klockan 01 gick jag ner till Christer och såg TV. Vi såg en inspelad Trenter, bra avkoppling. Jag körde också lämpliga frekvenser med min F-scan.
Jag äter extra melatonin för att kunna sova bättre, men det hjälpte inte.

Jag sov dock någon timme nu på morgonsidan.

Idag åt jag som vanligt min frukost ute, men det gick inte att sitta länge i solen. Hettan i ansiktet är enorm, kinderna alldeles röda. Så mycket överskott av Yang.
Jag gjorde som vanligt min qigong, barfota i gräset med ryggen mot solen. Tian Ti med visionen att stärka Yin så mycket som möjligt, framför allt njur- och levermeridianerna men även förstås mjälte, hjärta och hjärtsäck. Jag avslöt med fem wall squats (knäböj) och avrundade det hela med stängningsfrekvensen i LUQ (Lyft upp Qi).
Blev rätt stärkt av det.

Hönsen var med mig förstås.

Här är det fruktansvärt torrt. Perennerna hänger, så jag beslöt att vattna en hel del. Vi är ju så lyckligt lottade i Stockholm att vi får vatten från Mälaren och inte har något vattningsförbud. Även om jag kan tycka att det känns väl lyxigt att vattna växter med dricksvatten. Regnvattentunnorna sinar.

Att hålla på med vatten är också yinstärkande, njuranas element är vatten. Så det kändes som en bra idé.

Kosttillskott. Absolut.
Jag droppar Sancho på tungan och CBD-olja under tungan.
I min Proviva har jag Richards goda starka osötade ingefärsdricka samt lite rödbetsjuice. I det blandar jag i pulver av gurkmeja, nymald ekologisk svartpeppar, graviola, MSM, blåbär, tranbär (lite beroende av vad jag har för bär i yoghurten), C-vitamin, spirulina eller kelp.
Jag dricker Ferronol eller liknande  för att få upp blodvärden, äter matsmältningsenzym, borstar tänderna på kvällen med kokosfett och gör en "oilpulling" (klarade blåsor i munnen efter förra cytostatiken ev. pga. det),
Jag blandar ekologisk linfröolja och eko keso, enligt Dr Budwigs recept, tar Iscador subcutant var 3:e dag.
Äter kosttillskott av zink, selen + E-vitamin, (ej Q10 under cytostatikakuren enligt Dr Putra), ännu mera C-vitamin, D-vitamin, (låg dos under sommaren), B-vitamin, Omega 3, magnesium.

Ja, det blir en hel del och säkert har jag glömt något. Men det blir en vana att ta varje dag.

Så har jag ju även min underbara IR-bastu som är en utmärkt detoxare. dock inte i detta akuta "Hettaskede".

Det här med taxin var rätt intressant.
Jag låg i hammocken och försökte ta in vad som hände. Jag hade lagt mycket energi på att få rätt, de hade ju gjort fel. Slutändan blev ändå att jag måste betala. Hade jag accepterat det från början och sen bara släppt det, hade det blivit så mycket enklare.
Det var en liten KBT-övning eller NLP hur man klarar svårigheter.

I juni 2015 skrev jag följande i min blogg, beträffande en oförrätt var utsatt för.

"Jag tänkte mycket på boken "Radical Forgiveness" av Colin C Tipping, som jag läste när jag var på Arcadiakliniken i Tyskland för precis ett år sedan.
För att jag skulle må bra måste jag förlåta honom och släppa taget. Därför hade jag inte tänkt skriva om detta, inte älta om igen.

Men samtidigt är ju bloggen till även för mina medresenärer och jag vill gärna tipsa om sånt som får mig att må bra.

1. Först måste jag gå igenom vad som hänt, berätta för nära personer som vill lyssna, så att jag inte ser mig själv som offer. I det här läget är det MIN sanning som gäller.
2. Känn hur det känns. Känslorna är den verkliga kraften. Styrkan ligger i att få vara sårbar och mänsklig. "You cannot heal what you don't feel".
3. Sen får man försöka dra energin från episoden och inse att det är min tolkning av det hela. Okej, han var dum och jag blev orättvist behandlad, men när chocken släppt sitter det mesta i huvudet.
4. Jag kanske behövde detta för att växa som människa?
5. Sen kommer det svåra, att få kunskapen om detta att gå in på cellnivå, att integrera de fysiska, mentala, emotionella och andliga kropparna så att allt blir en enhet. Här krävdes fysisk aktivitet, djupandning etc."

I dag har jag fått leverans från HKC, tre kartonger att ta hand om. Det får bli lite pö om pö.
Jag försöker hålla liv i min lilla butik, framför allt för att jag själv vill ha alla nyttiga produkter hemma.

Ja, det blev mycket läsning denna gång.
Men jag vill ju så gärna dela med mig av mina erfarenheter. Och du som inte orkar göra allt jag gör, får inte känna dåligt samvete. Var och en gör efter sin förmåga. Det blir alltid bäst så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar