onsdag 19 juli 2017

I morgon är det dags igen.

I morgon, torsdag den 20, skall jag vara på Radiumhemmet klockan 08 (ruskigt tidigt). Då är det dags för ny cytostatikakur.

I går, tisdag, var jag på Radiumhemmet och träffade läkare och fick äntligen svar på datortomografin som jag gjorde den 27 juni.
Det var så positivt. Det syntes regress av lymfkörtelförstoringarna, dvs metastaserna hade krympt något.
Dessutom var blod- och njurvärden bättre.
Min duktiga lilla kropp som jobbar på så bra och repar sig trots tuffa behandlingar.

Eftersom värdena var så pass bra får jag maxdos av Paclitaxel i morgon plus den reducerade dosen av Karboplatin. (Karboplatin skadar njurarna, så därför törs man inte ge full dos.)
Dessutom får jag Avastin.

Beträffande Avastin läste jag en så bra artikel i DN där man skrev att det har visat sig att cancerpatienter som får Avastin också får bättre syn. Det skulle påverka Gula fläcken positivt. Och eftersom jag har makula degeneration vore det ju toppen om det kunde bli bättre.

Till saken hör att när läkemedelsbolaget som tillverkar Avastin fick höra att det hjälpte mot åldersförändringar i Gula fläcken, tog de fram ett nytt läkemedel, Lucentis, som registrerades som ett läkemedel mot gula fläcken. Innehållet är detsamma.
Avastin kostar ett par hundra per dos, Lucentis 9000 kronor.
Kommentarer överflödiga.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/manga-landsting-anvander-onodiga-dyra-lakemedel/

Bra skrivet Amanda Lindholm, DN! Det är viktigt att belysa dessa frågor.

För övrigt trivs jag väldigt bra med mitt rakade huvud. Det är så himla bekvämt.
Inget hår som ramlar ner i ögonen, jag kan duscha, bada bastu eller vara ute i fuktigt väder utan att behöva tänka på frisyren, så enkelt att "sköta". Jag behöver inte planera när jag skall tvätta håret, med tanke på att det skall hinna torka.
Jag hade fått lite klåda i hårbotten av cytostatikan. Nu kan jag lätt smörja in med kokosfett utan att det gör något. Det var svårt när jag hade hår.
Men det är kallt. Så blåser det måste jag ha min lilla mössa eller ta en peruk (fast det blir varmt och kliar).

Det skall bli spännande att se hur jag skall klara av nästa behandling. Förmodligen kommer jag att märka av biverkningarna mer, men det tar vi då. Hittills har jag klarat det förvånansvärt bra.
Blir det för mycket för kroppen, får vi sänka till nästa gång, som doktorn sa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar