måndag 11 augusti 2014

Kungshatt

Vad har jag då gjort sen senast för att må så bra som möjligt?
Ja bland annat besökte jag  i lördags den vackra ön Kungshatt som ligger här utanför i Mälaren.
Det var stärkande för kropp och själ med vandring, bad, natur och kultur.

Redigerat ur Wikipedia:
Sagan om Konungens hatt
Sedan början av 1600-talet har det suttit en hatt i på en stång på Kungshattklippans högsta punkt, det var ett välkänt sjömärke../..
Hatten kom att ge upphov till ett flertal legender, bland annat om att  Erik Väderhatt, skulle ha tappat sin hatt här. Enligt sägnen lyckades han undkomma fiender när han tvingades till häst kasta sig utför Kungshatts branta klippor. Han klarade sig för hästen kunde simma, men han tappade sin hatt uppe på klippan. Sägnen kom att behandlas av Karl August Nicander i en dikt i Runor 1824, vilket kom att sprida traditionen. ./.
Den sjätte hatten var av koppar och invigdes den 2 juli 1925 av revykungen Emil Norlander, som hade sitt sommarnöje på ön. Nuvarande hatt kom upp i september 1996, den mäter 1,6 meter över brättena. Kungshatt var tidigare en del av en bevakningskedja med vårdkasar längs farleden från Stockholms skärgård in mot Birka.

Vi tog Strömma kanal-båten PCP från Fridhemsbryggan halv tolv och var hemma halv fem.
Jag var lite orolig att jag inte skulle orka med vandringen, men det var inga problem. Vi tog många pauser och orkade ta oss ända upp till toppen.

Sällskapet går iland på Kungshatt och tas emot av guiden Agneta Gustavsson
Kungens hatt


Utsikt från toppen
Bakom den här gamla vackra dörren spökar det





Den vackra korsformade lindallén där kung Fredrik I av Hessen-Kassel  kom med sitt apanage för att uppvakta sin frilla Hedvig Taube.  Linné beskrev  allén 1739 i ”Rön om växters plantering”.
Gun och jag väntar på båten hem, nöjda och glada efter en lyckad dag

 
Vad mer har jag då gjort?
Jo, jag var i går hos kiropraktor och behandlade min lekamen och skall åter i morgon bitti, tack Kristian Bjölstad-Nordqvist.
I morgon kväll skall jag till min duktiga massör Metha Lindström.
Och på torsdag till Fia Hobbs.
Det blir mycket den här veckan, men eftersom jag skall på datortomografi nästa måndag, vill jag balansera upp kroppen så mycket som möjligt.
Och det blir många vilostunder mellan behandlingarna.
Jag njuter t ex i min infraröda bastu varannan dag, sover på magnetmadrass - tack Kringla! - och gjorde förstås Fullmåneqigong i går kväll i "supermånens" sken.

Jag lovar återkomma med vad jag stoppar i mig.

1 kommentar:

  1. Du orkade precis lika mycket som vi andra - och många var yngre. Verkligen roligt att vi fick sällskap under denna tidsresa, Solweig! Magiskt med alla förfallna f d högreståndshus som för över hundra år sedan stoltserat som lantegendomar. Hoppas att Kungshatt kan renoveras varsamt - inte minst de omsorgsfullt utvecklade trädgårdarna!

    SvaraRadera