tisdag 12 augusti 2014

Min cancerdiet

Jag har lovat skriva om vad jag äter.

Om kost kan man skriva hur mycket som helst. Jag har valt att beskriva hur en dag hos mig kan se ut.

Förhoppningsvis kan det ge lite inspiration till den som behöver ändra sin kost av hälsoskäl.

Jag håller en ketogenisk diet, dvs. jag äter så lite kolhydrater som möjligt, men ser till att jag får i mig mycket mat och  bra fetter så jag inte går ner i vikt.
Jag äter således aldrig socker - har inte gjort på flera år - mjöl, pasta, potatis, ris, komjölk, bananer, knappt någon frukt, pga. fruktos, vanligt bröd osv. Jag lusläser alla förpackningar för att undvika kolhydrater eftersom de omvandlas till glukos som blir till socker i blodet. Cancerceller älskar och blir feta av socker.

Räds icke om du tycker det låter omständigt när jag beskriver min kost. Naturligtvis varierar den för varje dag och för säsong och med vad jag har hemma för tillfället.
Så här ser det ut nu: (Allt är givetvis ekologiskt)

När jag vaknar dricker jag ett glas citronvatten..
Sätter på mig baddräkten, går ner i köket och tar ett glas Proviva. Just nu med rödbeta och svarta vinbär.

Efter simturen är det dags för min gröna drink. Den innehåller allt och jag brukar göra en grundsats som räcker tre dagar. Det är väl inte optimalt, men man måste rationalisera.
Från trädgården hämtar jag blast av rödbetor och  morötter; mangold, persilja, mynta, citronmeliss, vitplister, sallat (spenaten är slut). Det kör jag i en mixer tillsammans med vatten, en skiva citron (med skal), en bit ingefära, kelp, lite linfröolja och olivolja, kanske lite kanel, svartpeppar och himalaysalt nu på sommaren. Det varierar efter fantasi och tillgång.
Till den dagliga drinken rör jag varje dag i pulver av kelp, shiitake, blåbär, vetegräs, nypon, gurkmeja, MSM, ingefära och lite kokosfett om det flyter. Jag tar 1 krm - 1 tsk av varje sort.

Sen är det dags för hönsskötsel, qigong, vattning i växthuset och jag har blivit hungrig.

Gröt! Jag kokar lite hirsflingor och havregryn (dessvärre är de rätt rika på kolhydrater så det blir bara en liten stomme) i rätt mycket vatten. I kaffekvarnen mixar jag hela linfrön och sesamfrön till mjöl. Lägger i lite nöt-eller mandelmjöl i tallriken och massor av bär - krusbär, havtorn, röda och svarta vinbär, mullbär (fick en liten skörd från mitt vita mullbärsträd), hallon, mera gurkmeja. Jag lägger i en sked kokosfett, helst den med smak och häller i lite kokosflingor. Det blir så himla gott.
Det mesta av bären har jag fortfarande i frysen, när det sinar fyller jag på med Biofoods torkade bär, som jag har i mitt sortiment.

När Christer har vaknat dricker vi kaffe tillsammans. Ja, jag dricker en kopp kaffe varje dag. Till det äter jag en smörgås som är väldigt lätt att "baka". Jag blandar 1 ägg, 1 dl mandelmjöl, lite kokosmjöl och bovetemjöl, bakpulver, kokosfett, himalayasalt och steker i en stekpanna med lock. Snabbt och geschwint!

På smörgåsen lägger jag en blandning av kesella och linfröolja  som man rör ihop (Johanna Budwigs recept), lägger på sallat gurka, paprika.
Kosttillskott till oss båda: Zink, Selen + E, Omega 3, Q10, B-vitaminkomplex, D-vitamin.

Efter det här står jag mig ända fram till lunch, som vi i och för sig äter rätt sent.

Till lunch gör jag kanske ett mos av blomkål, rotselleri, en liten morot, salt och grädde, en skiva lax, lite stekta squashskivor. Broccoli, vitkål, lök och vitlök är andra favoriter som ofta ingår i den dagliga taffeln.
Förr drack jag gärna ett glas lättöl till maten - ajaj. allt för mycket kolhydrater. Numera blir det vatten eller citronvatten efter maten.
Före maten tar jag en sked surkål och/eller färsk ananas.

Jag fick med mig en receptbok från Arcadia som jag får inspiration ifrån. Och av Tim - tack Tim! - har jag lånat "Hälsokokboken" av Ulrika Davidsson. Där har jag hittat massor av nyttiga och goda recept. Det är inte lätt för en gammal husmor att tänka om. Och Christer tycker nog det är lite tråkigt med så mycket grönt och så lite kött. Men vi är pragmatiska och löser det rätt smidigt. Det blir visst lite kött då och då. Han får ju dessutom äta upp all min goda färskpotatis som jag odlat.

På kvällen äter jag väldigt lätt. Avocado med något gott,  eller tomatsallad - mina egna börjar mogna nu - plus lite nötter och ett glas rött vin. (Doctor's order)

Så nog lever jag ett gott liv och unnar mig det allra bästa.






 

1 kommentar: