tisdag 21 oktober 2014

I väntan på svar

I går var jag på Ersta sjukhus och gjorde den planerade datortomografin.
Det gick väldigt smidigt och snabbt. Man får 1 1/2 liter kontrast som man dricker under en timme. Den timmen går fort om man har med en bra bok och på Ersta är det dessutom en underbar utsikt över Strömmen - eller om det heter Saltsjön? - och Djurgården att njuta av.

Jag har upptäckt att jag gillar Dan Brown. Just nu läser jag Änglar och Demoner.
Intrigerna och våldet kan jag vara utan, fast det behövs förstås för att föra handlingen framåt, men hans syn på vetenskap, energier, icke-materia, de stora frågorna om universum,  hans teori att vetenskap och religion/andlighet/Gud/Källan/ whatever you call it  måste närma sig varann. Att det egentligen är samma sak fast från olika synsätt. Man ser in från olika fönster, men det man ser är egentligen detsamma. Vad är Qi egentligen? Icke-materia? Den ursprungliga urkraften som vi alla är en del av från Big bang och framåt? Okej, jag läser med mina glasögon. Andra ser nog helt andra saker hos Dan Brown.
Sånt sysslar jag med när jag kopplar av. Inte futtigheter precis. Nån måste ju ta hand om de STORA frågorna eller hur??

Själva undersökningen går sen till att man får en skjorta på sig, får infart i armen - dessvärre kan de inte använda den inopererade porten och det gjordes flera försök innan infarten satt fast. De påstod att jag var ärrad efter den gamla cellgiftsbehandlingen. I infarten fick jag sen insprutat ytterligare kontrastmedel. Det är rätt tuffa saker för njurarna och det gäller att dricka mycket dagen före och sen efteråt för att snabbt skölja igenom njurarna.
Sen in och ut ur tunneln ett par gånger och så var det klart.

Jag hade tackat nej till Christers erbjudande att skjutsa mig. Jag mådde ju bra och vädret var milt. Dessutom tar ju undersökningen några timma sammanlagt. När jag kom ut från Ersta hade himlen öppnat sig och det fullständigt vräkte ner.
Det var bara att så snabbt som möjligt springa till bussen som gick till Slussen. Jag hann bli ordentligt blöt och när jag väl satt på tunnelbanan ringde jag Christer så han kom och hämtade mig vid tunnelbanestationen i Mälarhöjden. Då var jag frusen och kall.

Nu måste jag hjälpa kroppen att inte bli sjuk.
Varma torra kläder, detox-te, mycket vatten med kolloidalt silver, ingefära, Sancho och IR-bastu.
Och idag, efter en rejäl sovmorgon, mår jag så bra igen!

Nu följer minst en vecka innan jag får svar på vad bilderna visade.

Nu väntar trädgårdsarbete. Det bär mig emot att ta bort alla tomatplantor i växthuset när det är så milt, men jag måste rensa och göra klart, få plats för tomma lerkrukor som skall vinterförvaras, innan jag skall iväg på nästa tripp.
Mera om detta senare.

3 kommentarer:

  1. Låter som en obehaglig väntevecka. Vi håller alla tummarna, alla "distansvänner", Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Birgitta.
    Nej veckan får bli som andra veckor. Oro tär, så den får vi skjuta upp. Nu kan jag inte påverka bilden de tog i går. Jag ser ju mig själv som frisk trots trist diagnos. Min gamla devis får gälla "Jag är frisk och mår bra tills motsatsen bevisas"

    SvaraRadera
  3. Solweig, hälsa la familia så gott. Åsa och Ronja kommer från Fardhem ikväll och jag får höra det sörmländska gutemålet (dom har fått en lustig diallekt sedan flytten dit) många kramar från Anki

    SvaraRadera