måndag 20 april 2015

Hemma igen.

Home sweet home.
Så härligt det är att komma hem då man varit ute och rest och upplevet en massa.

Allt var så fint här hemma. Trädens knoppar håller på att spricka, påskliljorna blommar tillsammans med ett hav av blå scilla och vårstjärnor, kejsarkronorna har blivit meterhöga, primulan blommar och Christer har lyckats hålla liv i alla krukväxter och tomat-, paprika- och broccoliplantor.
Oh vad jag njuter och är tacksam för allt. Vårsolen värmer och jag fylls av ny energi.

Tidsomställningen har gjort att jag vaknat före klockan sex och fått flera timmar "gratis". Idag gick jag t ex en lång promenad efter jag qigongat länge i min hörna och sen ätit frukost, medan Christer ännu sov. Jag hann tvätta terrassen och har nu börjat olja in den också. Dessutom har jag börjat klippa rosorna och räfsa. Så mycket energi jag fått.

Jag lovade att återkomma med lite bilder från Japan och börjar i detta brev med bilder från de första dagarna.

Vi flög via Helsingfors till Osaka och möttes där av vår duktiga engelsktalande guide Haruko.
Med buss fortsatte vi till Nara, som fram till år 710 var Japans huvudstad.
Vi besökte Todajitemplet med sin 15 m höga buddhastaty.



Och körsbärsträden blommade överallt.
 
 
 
 
Omkring templet finns den vackra parken Nara deer park, där över 1000 hjortar strövar fritt och är totalt orädda. Tom ännu tamare än de orädda rådjuren här hemma (som för övrigt länsat tulpanrabatten)
 
 
Solweig och Henrik klappar rådjur. Gott om körsbärspetaler (blomblad) på marken.
 





 Efter god japansk lunch fortsatte resan till Kyoto och vi checkade in på vårt jättefina centralt belägna hotell "New Hankyo".
En del av toalettpanelen. Sitsen var varm och skön.
 
 Heldagssightseeing i Kyoto. Kyoto grundades 794 var huvudstad i över 1000 år.

Guiden Haruko framför pagoden vid Kiyomizutemplet. Hon hade en liten Hello Kitty som ledsagarsymbol för oss.

 Kiyomizutemplet (världsarv) ligger högt beläget så man har en fantastisk utsikt över Kyoto härifrån.




Typiskt japansk bild, körsbärsblom, tall och tempel.


Jag njuter i fulla drag av fägringen.


 
 

 
T o m magnolian blommade.


Nej, man blir inte mätt på all körsbärsblom.






Vi fick beskåda en kimonomodevisning i ett sidenväveri. Utsökt vackert. Jag vet inte om det var några riktiga geishor eller Geikor (de färdigutbildade) eller Maikor (under utbildning), som de kallas i Kyoto, som visade oss kläderna.
  


Några flickor som gärna ställde upp för fotografering
 








 
 
T o m inne i affärerna hade man körsbärsblom i taket. Det var lite knepigt att läsa skyltarna, tur att siffrorna är samma som våra dock.





En del av vårt hotell. Henrik tittar upp mot vår balkong

Från vårt fönster såg vi ut mot Kyotos arkitektoniskt mycket spektakulära järnvägsstation.


Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar