onsdag 8 april 2015

Semester från cancern

När jag fick senaste svaret från datortomografin, kunde jag känna viss besvikelse att tumörerna inte blivit färre och krympt. Men vadå - det var ju ändå en seger att de inte vuxit och spritt sig. Med tanke på prognosen. Det måste ju ändå firas.
Jag älskar att resa och uppleva nya miljöer och kulturer, träffa intressanta människor, men orken är inte som förr.
När Henrik fyllde 30 år fick han presentkort till en resa. Så vi bestämde att vi skulle resa tillsammans någonstans i världen.
Han bär väskor, kollar snabbt på flygplatser, tar enkelt fram information på nätet via telefonen etc. Ett perfekt ressällskap. Dessutom kunde han ta ledigt och han är rolig och lättsam att vara med. Det blir alltid många härliga skratt i hans närhet.
När man är på en intensiv resa, är man till 100% närvarande där och då. Inte hinner man tänka sjukdom då inte.
Jag tror kroppen behöver det.

Så nu tar jag semester från cancern.

Jag åker inte till något behandlingshem, där man inte kan undgå att tänka på varför man är där.
Här skall inte fokuseras på något sjukt utan stärka det friska. Vara glad för allt jag trots allt orkar med och kan göra fortfarande. Ingen kan se på mig att det finns lite metastaser här och var som har boat in sig. Det gör att jag också känner mig och tror att jag är frisk.
Att säga att de små dottertumörerna och jag är kompisar är en överdrift, men så länge de inte bråkar med mig, så är det faktiskt okej. Jag vet att mitt immunförsvar jobbar på och försöker överlista och tränga in till dom så de kan transformeras till den energi som de är ämnade att vara.
Och med en glad och harmonisk själ vet jag att jag hjälper hela kroppen.

"Nan kuru nai sa". Detta är japanska och betyder "Oroa dig inte. Det löser sig".

Så om några dagar bär det av - till JAPAN!!!


Vi skall leva, uppleva och ha roligt.


Bilder därifrån får vänta tills jag kommer hem och sitter vid min vanliga dator. Men förhoppningsvis kan jag sända några inlägg om var jag befinner mig.

De här senaste varma vårdagarna inspirerar mig att citera Kejsarinnan Jitos (645 - 702) poem. Hon bodde i den första huvudstaden Nara, som vi även skall besöka. Berget Kagu ligger söder om Nara.

Nästan omärkligt
har våren strukit förbi
och sommaren kommit
Se - lätta vita kläder
vädras på Kagus sluttning.
 
(övers.S Matsushita, PE Wahlund)

2 kommentarer:

  1. Läser din blogg från första inlägget och framåt. Nu ska set bli roligt att få "följa med" till Japan!

    SvaraRadera
  2. Tack Yggrasil Livsträdet för alla dina fina kommentarer.

    SvaraRadera