onsdag 25 mars 2015

Våffeldagen


Marie bebådelsedag eller Våffeldagen idag.
Vad gör då en som vill undvika gluten? Ja man googlar naturligtvis. Det fanns många bra recept på nätet.
Det här testade jag och tyckte det blev bra. Jag åt dem som entré med lite yoghurt, röd kaviar och hackad lök. Christer ville ha lite sötare ovanpå.

Försök få tag på ekologiska ingredienser. Jag hade allt i min lilla butik och i skafferiet. Det var därför jag fastnade för detta recept.

Glutenfria våfflor
Ca 8 våfflor:
3 ägg
2 dl fet kokosmjölk, bara det översta krämiga lagret
1 dl vatten
1 1/2 dl bovetemjöl
1 1/2 tsk fiberhusk, dvs psylliumfröskal
0,75 dl kokosolja, dvs smält kokosfett
2 tsk bakpulver
1 krm örtsalt eller himalayasalt och en aning av Biofoods buljongpulver.
ev. 1 msk valfritt nötsmör, t.ex mandelsmör.


Gör så här: Vispa ägg, kokosmjölk, vatten och nötsmör till en jämn smet. Smält kokosoljan i en kastrull på låg värme och blanda ner i smeten. Blanda sedan dom torra ingredienserna i en skål och vispa ner det med kokosmjölken och äggsmeten. Låt smeten stå i 5-10 minuter. Smeten ska vara tjock och krämig. Hetta upp våffeljärnet och smörj med kokosolja (jag smorde med vanligt smör). Bred ut smeten i järnet. Återigen, smeten ska vara tjock. Grädda dom gyllenbruna.
Fri från: Gluten, socker, mejeriprodukter och kan enkelt göras nötfri genom att skippa nötsmöret.
 
I morgon blir det förmodligen besök på Trädgårdsmässan i Älvsjö.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar