onsdag 4 mars 2015

Besök på Radiumhemmet och Biofood

Vad GÖR du egentligen??
Det var läkarens kommentar när jag berättade att jag mår och känner mig bra. Härligt eller hur?
Nja, det är ju knappast sjukvårdens förtjänst. Med cellgifter i kroppen som planerades i somras och som jag tackade nej till, hade jag definitivt inte mått så bra. Om ens detta besök skulle ha kunnat äga rum? Prognosen var ju dyster.
Men att försöka förklara är ingen idé. Det måste vara frusterande för en läkare som kanske skulle vilja tipsa sina patienter om alternativa  behandlingsmetoder, men inte får göra det pga. risken att mista sin läkarlegitimation. Rent privat skulle hon kanske vilja veta, hon har i alla fall läst min bok hur jag tacklade förra cancerresan. Och jag sår mina frön för större nyfikenhet. Så småningom kanske de båda världarna möts?

I går kväll var jag på ett föredrag hos Biofood. Four Sigma presenterade sina drycker baserade på de medicinska svamparna Chaga, Reishi och Shiitake. De var ju inga nyheter för mig. Jag intar dessa mirakelsvampar varje dag i min gröna drink. Det är små behändiga pulverpåsar som man blandar i kall eller varm vätska. De är goda och innehåller en massa nyttiga vitaminer, mineraler och spårämnen.
Jag kan inte låta bli att klistra in lite info från Norge - i Sverige får vi ju inte tala om "krefthemmende"  medel, om det inte gäller cellgifter.

"Chaga er en sopp med en kaffelignende smak. Den er et adaptogen som virker immunregulerende, krefthemmende, svulsthemmende, genbeskyttende, generelt styrkende (tonikum), blodrensende, blodsukkersenkende, smertestillende, magestyrkende, leverstyrkende, betennelseshemmende, bakteriehemmende og virushemmende. Soppen utgjør den kraftigste naturlige antioksidanten som er kjent. Av alle medisinske sopper har chaga trolig det største mangfoldet av medisinske egenskaper."
 
Vi fick även smaka en stärkande chokladdryck, Xoco, som innehåller dessa svampar. Den värmde gott denna regn- och ruskkväll och var jättegod. Den är dessutom, supernyttig och sägs vara uppiggande. Jag kommer självklart att köpa in den i mitt sortiment.
Kvällen gick i chokladens tecken och de här dryckerna är ett underbart substitut om chokladsuget sätter in alltför hårt eller om man vill ge sina barn något annat än sockerstinna onyttiga O'Boy t ex.

Jag har nu även köpt saltstenslampor. De skall hjälpa till att rena luften från skadliga positiva joner i luften och lampan absorberar skadlig strålning från från tv, datorer, mikrovågsugn etc.
Så nu kan man sitta vid datorn med gott samvete och dessutom är skenet från den underbart vackert.
Så bloggande fortsätter.

1 kommentar: