fredag 20 mars 2015

Vårdagjämning

Precis när jag var klar med förberedelserna till lunch (får i kål med fint gotländskt lamm) och skulle ut och gå, kom regnet. Ett blött snöblandat regn. Nej, blöt vill jag inte bli, så då fick jag en stund över för att skriva ett blogginlägg. Jag förstår att ni saknat mig...
Men dessa vackra vårdagar som vi haft, vill man inte sitta inne vid datorn, dessutom har jag inte haft så mycket nytt att berätta. Dvs. dagarna har varit fyllda men det vanliga.
 
Vi har släppt in vårljuset och nästan hunnit runt och putsat alla fönster. Både vi och krukväxterna mår så bra av det. Tomat-, paprika-, broccoli-, purjolök- och aubergineplantor har kommit upp och det börjar bli fullt i köksfönstret. Ännu är det för tidigt att sätta in allt i mitt kallväxthus. Även om jag har frostvakt, räcker det inte.
Men citronkrukan, fikonkrukan, kaphyacinten, Afrikas lilja, någon pelargon (med bubbelplast) plus något mer som jag glömt, har fått komma ut dit och verkar trivas. Olivträdet, som skall stå på terrassen, är för otympligt att bära fram och tillbaka så det lever en tynande tillvaro i källaren.
 
Jag har t o m. oljat in golvet på balkongen. Terrassen får vänta - om det nu blir av. Vi jobbar inte ihjäl oss precis. Försöker undvika alla "måsten".
 
Jag har fått leveranser av mina fina ekologiska varor och haft rätt mycket socialt umgänge med mina kära vänner och kunder.
 
På vårdcentralen fick jag provsvar att både kolesterol och TSH (sköldkörtelprov) var för högt. Jag vägrar förstås att äta statiner men Levaxindosen måste förmodligen höjas. Det finns alternativa mediciner som lär vara lättare för kroppen att ta upp, men tyvärr inget VC känner till eller skriver ut.
 
Cirkeldansen i kyrkan i tisdags var som vanligt mycket trevligt. Lagom med motion, meditation och trevliga samtal.
 
Vi missade tyvärr det fantastiska skådespelet med norrsken som syntes vida omkring. Jag skymtade en aning sent i onsdags och försökte ta in energierna.
Och dagens solförmörkelse kunde vi ana genom molnen.
Det känns så stort med alla dessa kosmiska krafter. Hur små vi är men ändå en del av det hela.
 
Eftersom det är Vårdagjämning idag vill jag avsluta med några bilder från min trädgård, som jag tog för några dagar sedan.
Nu vänder det - släpp taget om det gamla och bjud in det nya!
 

Mina älskade klosterliljor, snöklockor, som kommer från min barndoms trädgård på Gotland.
och vintergäck förstås. De lyser gult på många platser i trädgården nu. 


Blåsippor som vandrat ut i gruset med hjälp av myror förmodligen.


Samma sak med julrosen som också självsått sig ut i gruset från rabatten. Tack Jenny som upptäckte den.


1 kommentar:

  1. Fint att läsa. Vad gör du med Levaxinet? Höjer som dr säger? Tack för fina bilder och nyttigheterna förstås. Kramar en lätt regnig vårdagjämning/Birgitta

    SvaraRadera