lördag 20 september 2014

Bye bye Washington!

Gårdagen i Washington var fantastisk. Vi bodde bra på Cherry Hill Park.

Tyvärr hann vi aldrig utnyttja deras stora varma pooler,eftersom de inte öppnade bassängerna förrän klockan 12  och vi ville in till stan snabbt.
Vi tog buss och tunnelbana till the National Archives där vi studerade originalen av  The Declaration of Indepence, the United States Constitution och The Bill of Rights, målningar och mycket mer. Intressant.

Därefter till National Museum of American History.
Dessa museer är så otroligt välorganiserade och välgjorda, dessutom gratis!

Efter lunch promenerade vi längs The National Mall till Washingtonmonumentet dit vi beställt biljetter hemifrån.
"The Mall" 18 kvarter stadspark i centrala D.C.

Washingtonmonumentet
Vi åkte hiss upp i den 170 meter höga obelisken, som är ett monument för landsfadern, George Washington. Det är en otrolig konstruktion som är byggd av enbart marmorblock, staplade som legobitar utan murbruk eller armeringsjärn. Utsikten där uppifrån var makalös. Vi tog förstås en massa bilder.
Vita Huset från en bra vinkel
Bilden från bilden ovan
Därifrån gick vi till Capitolium. Capitolium är säte för Kongressen, dvs. Senaten och Representanthuset. En mäktig byggnad och ett riktigt landmärke för Washington.
Capitolium
  Vi hade tur och fick de sista biljetterna till det sista besöket för dagen till Rotundan. Den berömda takmålningen av Brumidi, statyer av presidenter och klassiska målningar, oerhört pampigt.

Rotundan
Luckan ovanför mitten av kryptan. Detta är Washingtons absoluta center,
härifrån delas staden i fyra kvadranter i de fyra vädersträcken.
Efter att ha läst Dan Browns bok Den förlorade symbolen inför resan, var det lite speciellt att se mittluckan som går rätt ner i kryptan. Vi fick också gå en lång väg av underjordiska tunneln till biblioteket, men vi hann inte fram innan de stängde. Festligt att ha varit där dock.

Efter detta fann vi en hyllad sushirestaurang några kvarter bort. Vi åt bland den finaste sushin, sashimi för mig eftersom inte skall äta ris, som vi nånsin ätit.

Fötterna var trötta så vi hyrde cyklar. JAG HAR CYKLAT I WASHINGTON!

Jag är så himla tuff. Men innerstaden är verkligen gjord för att cykla i, platt och med breda cykelvägar. Vi cyklade till Lincolnmonumentet,
Henrik, jag och Honest Abe i bakgrundem
Martin Luther-monumentet, andra världskrigsmonumentet och den klassiska "Reflecting pool".

Henrik och jag lämnade våra cyklar och gick mot Vita Huset. Stor del av gräsplanen var avstängd, så vi kom inte så nära.

Förklaringen kom då Marine One (Presidentens helikopter) anlände bara några minuter senare och landade på Vita Husets gräsmatta. Dessvärre landade den skymd, men jag har NÄSTAN sett Barack Obama (tror jag).

Richard hade cyklat i förväg och handlat lite kvällsmat och vi möttes vid stationen och tog tåget hem. Vi höll på att missa bussen till campingen pga. stopp i tunnelbanetrafiken, men bussen var också försenad så vi hann.
Rejält trötta och nöjda efter en fullmatad dag, satt vi länge och åt och pratade i vårt mysiga hem.

I dag kopplade vi loss från vår plats och checkade vi ut från campingen och körde tillbaka in till Washington och parkerade i Unions Stations parkeringsgarage. Vi var inte helt klara med DC.
Pojkarna hyrde cyklar igen och besökte museum medan jag promenerade via den vackra botaniska trädgården med växthus.

Vi skulle träffas vid Air & Space museum. Där kunde man också ha gått många timmar, det blev två. Jätteintressant med både kopior och autentiska rymdskepp, månlandare, Lunar Rover (månbilen), Amelia Earharts plan ’Vega 5b’ och Charles Lindberghs plan ’Spirit of St Louis’,

Ensam över Atlanten i detta plan i nästan 34 timmar, måste varit en spännande resa.

Bröderna Wright’s flygplan och glidarprototyper,

Orville Wright i full koncentration
kommandomodulen från Apollo 11 som cirklade runt månen, och mycket mycket mer.
Richard cyklade och Henrik och jag gick tillbaka till stationen och bilen.

Och som sagt färden går nu norrut mot New York och Liberty Harbor Park.