tisdag 9 september 2014

Saltrum mm

Min favoritsyster, alla kategorier, har varit och hälsat på.
Det blev mycket trädgårdsarbete som vanligt men även en "semesterdag" då vi var inne i stan.
Först hade vi bokat tid i Stockholms Saltrum.
Jag har förstått att många inte hört talas om detta, klistrar därför in lite info från deras hemsida.

"Saltrumsbehandling  har vetenskaplig stöd. Salt är ett naturligt ämne som har läkande effekt; salt förstör bakterier och svampar och stimulerar därmed immunförsvaret. Visste ni att arbetare i saltgruvor förr i tiden hade aldrig virussjukdomar, astma eller andra luftvägsbesvär?
Saltaerosol (saltet i luften) som finns i saltrummet innehåller negativa joner som har positiv inverkan på nervsystemet, minskar stress och förbättrar sömnen. Saltrummet är invändigt beklätt med salt, med mikroskopiskt små saltpartiklar som blåses i luften av en speciell saltgenerator."

Det är mycket avkopplande. Gunilla tog en bild av mig  innan dörrarna stängdes.
Solweig i saltgrottan

Sen var vi hungriga och hade tänkt äta på Sattvas i närheten, men det var stängt. så vi hittade ett annat mycket trevligt ställe, Noodle Mama, "Happy healthy eating".
Där fanns bra mat som passade även min strikta diet.
Gunilla som är duktig på att fotografera, förevigade även detta.
 
 
 



  
Stärkta tog vi sen en liten promenad runt kvarteret till Piperska Muren, en gammal malmgård från 1600-talet. Den vackra välskötta barockparken var öppen så vi gick in och njöt av fägringen. Vi fick ett långt föredrag av en volontär som arbetade i parken om husets och parkens historia. Det skall jag bespara mina läsare, men visst var det intressant.
Gunilla var flitig med kameran och tog några bilder av skulpturerna.

Ja allt vitt är inte skulpturer...

  

 Fast Gunilla aldrig vill aldrig vara med på bild, lyckades jag ändå fånga henne.
-----------------------------


Idag har jag varit och gosat med Isabels och Uhurus gullige son Leon, 14 dagar gammal. Finns det något ljuvligare? Den lilla ungen gav mig så mycket energi och glädje. Är det inte märkligt att en sån liten varelse kan väcka så starka känslor? Tack Tina och föräldrarna!
 
Och i kväll är det fullmåne. Vi möts på eterisk nivå, antingen du gör qigong, mediterar eller bara njuter av månens sken.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar