tisdag 23 september 2014

 JAG HAR HITTAT MORFAR!

I går söndag hade jag vilodag medan killarna var på fotboll, New York Giants mot Houston Texans. Giants vann till stor glädje.

 Jag vandrade längs Hudson river och qigongade, städade av, fixade god mat till mig och läste.
Marinan där vi bor, Manhattan i bakgrunden
På kvällen åt vi på en hyllad restaurang, "Right & Vine" och åt massor av gott plock. Vi beställde hela tiden in mera.
Fantastiskt middagssällskap

 Idag åkte vi först till Ellis Island. 
Min morfar Rudolf kom iland där 1909. Det kändes stort att gå i hans fotspår.

 Vi fick aldrig någon kontakt, eftersom han dog några år senare och min mamma, moster och mormor hann aldrig komma efter. Mormor väntade mamma, så hon fick inte komma med på resan 1909, utan skulle emigrera senare när flickorna blivit större och han hade etablerat sig.

 Vi sökte i arkiven OCH HITTADE HONOM!
Jag blev nästan gråtfärdig. Hans längd, ögonfärg, vart han skulle sen, var vid god hälsa, båtens namn, ankomstdag etc. fanns registrerat.
Rudolf Svensson, tredje raden
 Jag hade ju "bett " honom innan att hjälpa oss och han var med på noterna. Jösses vilken underbar känsla. Det var ju EN av anledningarna att jag så gärna ville hit.

Väntar på färjan till Manhattan
 Sen tog vi båten in till Manhattan, skippade att gå iland vid Frihetsgudinnan, det hade bara tagit en massa tid och kändes verkligen inte nödvändigt. 

 Sjön suger och mina duktiga killar hittade via sina mobiler ett underbart hamburgerställe, Bareburger, där allt var ekologiskt, miljögenomtänkt och underbart gott.

 Vi vandrade vidare genom mysiga Washington Park och såg där "the Pigeon Man", en humanist som värnar om allt levande och förmedlar det till barn och vuxna där han sitter omgiven av ett 40-tal duvor.


Vi fortsatte  via Metro till Intrepid museum, "Sea, air & space museum complex", där vi var nere i en kärnvapenbestyckad  u-båt. 
Det var märkligt att gå omkring i de trånga utrymmena och föreställa sig livet ombord.

 Vi gick också ombord på att gigantiskt hangarfartyg, där vi först såg en informativ film om dess historia.


 På fartyget fanns en mängd kända flygplan och helikoptrar som använts i diverse krig. 
Så mycket intressant och lärorikt jag får se tack vare mitt ressällskap. De är mycket bättre pålästa än vad jag är.
 Det har ju hänt på riktigt och man mår inte bättre av att blunda för den vidriga verkligheten. 
 I bästa fall blir behållningen lite större förståelse över vad man genomled på olika sidor när man ser filmer och dokumentärer om vår historia.

 Vi satt under ett concordeplan och kollade hur vi enklast skulle ta oss hem. 
 Det fick bli båt igen över Hudsonfloden.

 Nöjda, tacksamma och glada sitter vi i vår husbil - äter och dricker lite gott och har roligt!


2 kommentarer:

  1. Jättespännande med morfar. Kul med alla bilder. Var har ni husbilen stående? Vart bär det av nu? Hem igen??

    SvaraRadera
  2. Härligt Solweig! Massor av varma tankar!!!

    SvaraRadera