fredag 26 september 2014

Home sweet home.

Flera bilder från vårt USA-äventyr.

Hemma igen efter 16 timmars sömn och  qigong i hörnan, börjar kroppen få balans igen.
Det ÄR jobbigt med resor. Den långa flygresan och skräpmaten - man får inte ta med något eget - gör inte kroppen gladare.

Många har undrat hur jag orkat med denna resa. Men mellan aktiviteterna har jag förstås vilat. Och sen har det underbara sällskapet, alla upplevelser, att man är så 100 procent i nuet och glömmer alla tankar om sjukdomen gjort att jag mått prima.
Jag hade med mig mina kosttillskott och hälsopulver av olika slag, vi hittade bra ekologiska butiker och restauranger och jag fick lite extra D-vitamin och energi av solen.

Det var bara en gång jag kollapsade.
Efter Broadwaymusikalen skulle vi försöka ta oss hem. Färjorna hade slutat gå, taxibilarna vägrade köra över Hudson river, eftersom man då kommer in i en ny stat, tunnelbanan blev mycket krångligare än vi trott, eftersom flera stationer var avstängda.
Det blev många kvarter, trappor upp och ner, dån och slammar i tunnelbanan (många byten) och när det inte fanns sittplatser utan jag fick hänga i en stång lutande mot Richard kom tårarna av trötthet. Han var redo att BÄRA mig hem. Men på stapplande steg, hängande på två starka gossar, andandes frisk luft, kom vi slutligen till vår husbil och krafterna kom tillbaka.

Jag kompletterar med några fler bilder som inte varit med i tidigare bloggar.
Vi tog förstås massor och dessa är bara några från min  kamera.


Min qigonghörna i Central Park, i morgonsol, under ett träd med berget i ryggen. Perfekt!
 
Vårt utmärkta hotell, centralt på 57e gatan, mycket nära södra Central Park.
Här går vi som riktiga New Yorkbor med våra hälsosmoothies och Vita Coco.  


Väntan vid stationen i Collage Park, University of Maryland, på att bli hämtade av vår husbilsuthyrare


Henrik har shoppat, på väg till vår kära husbil. Tittar man noga kan man se vovven som väntar i fönstret.


Så har vi anlänt till Arlingtonkyrkogården. Här ser man ingången.

Arlington National Cemetery ligger mittemot Washington D.C på andra sidan Potomac River.
Utsikt uppifrån på väg mot Kennedygraven


En bråkdel av alla gravar på Arlington- det lär vara 400 000, de flesta är soldater som stupat i strid från amerikanska inbördeskriget till våra dagar.
Blommande magnolia i förgrunden.

John F Kennedys och Jacqueline Onassis Kennedys grav med den eviga lågan brinnande.

Arlington House

Soligt varmt väder, sommarklänning och tuff promenad på Arlington.
Tungt att se alla dessa gravar.

Vi åt kinesiskt på Bonchon i Arlington.




Richard for President!


På väg till Washington monument. Byggnaden är en cirka 170 meter hög obelisk, byggd 1848-1884 och invigd 21 februari 1885, inget murbruk eller armeringsjärn användes. Som tur var fanns det hiss till toppen.


Utsikt från toppen.


Rundeln med Vita huset.


Avstånden är långa i DC. Vi hyrde cyklar.


Richard på väg till Kapitolium.


Det var så gott om orädda ekorrar, så man nästan snubblade över dom.


Kopia av The Statue och Freedom som sitter på toppen på Kapitolium


Abraham Lincoln i Rotundan.


George Washington (t.h.)


Sönerna framför Kongressbiblioteket, som anses som USA:s nationalbibliotek med ca 25 miljoner böcker, plus manuskript, kartor, tidskrifter mm.


Richard på väg att hälsa på Barack med familj.
10 minuter senare var allt avstängt, efter att en krigsveteran lyckats ta sig in med kniv i Vita Huset. Vi var dock helt oskyldiga, märkte inget då vi hade hunnit därifrån.


Helikoptern som hämtade Barack Obama med familj.


Här kopplar vi ifrån vatten och el för att lämna trevliga Cherry Park Hill i Washington.


Kopia av månlandaren.


Ellis Island, dit min morfar kom 1909, 27 dagar innan min mamma föddes. Det måste ha varit tufft för honom.


Morfar Rudolfs Passenger Record.
Levide på Gotland blev Levada, annars stämmer det.

Båten Lusitania som han åkte med. Båten var bara två år, skönt att det inte var en gammal skorv han for med.


Rudolfs dotterdottersöner på Ellis Island. Han borde vara stolt.
Henrik är lika gammal som Rudolf var då han kom dit.


Frihetsgudinnan.


Ellis Island


Den här utsikten från Ellis Island hade nog inte morfar.


Frihetsgudinnan mot dramatisk himmel.


Sista vyn från Ellis Island


Demonstration i finanskvarteren i New York.


Henrik i fina Washington Park


Men vad gör den italienske frihetskämpen Garibaldi i Washington Park?


Trånga passager i U-båt på Intrepid Museum


Olika flygplan och helikoptrar på Hangarfartyget.






Den här lockiga flickan vägrade släppa ratten på hangarfartyget.



Henrik studerar en Mercurykapseln.


Där fanns även en Concorde.


Pojkarna kollar hemresealternativ under Concorden.


Vår färja som tog oss över Hudsonfloden till New Jersey och vår husbil.


Tittut. Henrik i överslaf.


Richard i en av sängarna.


Och min masterbädd längst bak, bredvid badrummet.


Datasupport.
Min surfplatta, campingens internet och bloggen var inte så samarbetsvilliga. Richard hade potenta grejer som fixade några inlägg med foton.


Vår dagliga utsikt med The Freedom Tower eller One World Trade Center som kännemärke. 


Solweig promenerar på High Line, en lång smal allmän park som ligger på den gamla upphöjda järnvägen.


Richard och Henrik njuter i solskenet på High Line.
Vi är på väg till Broadway.


Men först mat.
Jag åt en underbar lätt grillad tonfiskfilé och jättegott vin. En måltid att minnas. Skål pojkar!


Vi såg den mest rosade musikalen på Broadway, The Book of Mormon.
Otroligt proffsigt genomförd, många skratt, skämtar om allt, fast med kärlek.

Henrik och jag på Broadway, utanför teatern.

Broadway by night, bara det en härlig upplevelse.
Sista måltiden, Newark Airport.
Jag nallar av Henriks sushi. Jag vill ju inte ha riset.

Vad gör man?? säger Henrik




Låt henne hållas så blir alla glada!

2 kommentarer:

  1. Great Solweig !!!! Kram från Anki

    SvaraRadera
  2. Tack för att vi läsare får följa med på resan!

    SvaraRadera