söndag 16 november 2014

Helgledigt

Det kändes härligt i fredagskväll att vi nu var "lediga " några dar, framför allt har vi inte så många tider att passa. Även om man kan välja mycket själv, vill åtminstone jag gärna testa det som erbjuds.

I går lördag var jag ute och gick i tre timmar.
Jag var nere på stan och såg Stora Torget, där Richard sålde lotter för 20 år sen - minns du? - , jag gick in i den gamla kyrkan från 1200-talet där en kör övade, jag shoppade lite och fortsatte min promenad på den gamla pilgrimsvägen på St Olofsgatan. Så småningom kom jag till osterian, Falbygdens stora ostfabrik.
Där köpte jag några ostar att ta med hem, som kommer att passa bra på julbordet.
Jag träffade några kompisar som också var där och handlade, men de skulle sen fortsätta åt andra hållet.
Jag travade vidare mot Mösseberg, var inne i den moderna Mössebergskyrkan innan jag äntligen nådde kurhotellet.
Mycket nöjd och tacksam för att jag orkade och för allt jag sett. Nu behöver jag inte känna att jag har något ogjort här i Falköping.
Vi hade gemensam fika  på eftermiddagen och på kvällen hade vi bokat bord till a la carte-middag.
Jag åt rökt makrill på fröknäcke med blomkålspure och kungsflundra med skaldjurssås och röstade grönsaker.
Plus ett glas vin. Allt var himmelskt gott och vi hade härliga samtal, om stort och smått, glädje och sorger och många fniss.

Idag har jag varit ute och gått i parken i ett par timmar, och hälsat på djuren på Mössebergs lilla zoo: roliga höns, kalkoner, gäss, ankor, hästar, getter, grisar, hamstrar och kor.
Hade vädret varit bättre hade utsikten varit vidunderlig ner över stan och blånande höga berg i fjärran
Mörkret faller fort och solen glömde att gå upp i dag också.
I kväll har vi ljusmeditation i St Eriks kapell i källaren här på hotellet. Det blir nog bra.
Nu skall jag köra lite frekvensterapi.




3 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att vara "ledig" = att inte ha tider att passa. NU fattar jag att du är i Falköping. Där gick systersonen, nu pappa till en halvårig baby, på Idrottsgymnasium. Kan det stämma? Finns sådant? Du verkar få behandling på 2 ställen. Rätt? Jag är jätteförkyld och hostar som en tok. Det blev ingen dans senaste tisdag. Hoppas jag är smittfri när du kommer hem. Kramar

    SvaraRadera
  2. Ållebergsgymnasiet heter det, ser jag på Axels FB-sida.

    SvaraRadera
  3. Detta inlägg blev en walk down memory lane för mig. Jag är uppvuxen utanför Falköping. Som en gummiboll har jag studsat tillbaka dit genom åren. 2012 flyttade jag därifrån. Jag praktiserade på kurorten 1989 när jag gick en hotellutbildning. Det är en mycket vacker plats.

    SvaraRadera