onsdag 26 november 2014

Mozart, bastu och Falköping


Jag har just klivit ur min kära IR-bastu och känner mig renad både utvärtes och invärtes.

Medan värmen och IR-strålarna förhoppningsvis gjorde sitt för att öppna upp och krympa tumörerna - cancerceller trivs inte i värme- lyssnade jag på Mozart.

Don Campbell, som skrivit boken Mozarteffekten, har satt ihop en samling Mozartstycken på en CD jag som skaffat.
Det var underbart att lyssna till de sprittande tonerna, jag riktigt kände hur de friska försvarscellerna  fick ny energi och tog sig an sitt jobb med förnyad kraft.
Tack Jeff för ditt tips!

Efter jag stresskraschat på DN för snart 10 år sedan, har jag knappt kunnat lyssna på musik. Jag blev otroligt ljudkänslig och ville bara ha tyst omkring mig. Nu har äntligen hörselsinnet läkts något och jag kan ta in musiken igen, åtminstone i små portioner. Ett steg i taget.
Kanske har jag hittat ytterligare ett redskap för att stärka kroppen?

Idag gick jag till Axelsbergs vårdcentral för provtagning, väntetid en timme i fullsatt väntrum med hostande barn och vinterkräksjukan runt hörnet. Nåja, jag har ju "renat" mig nu så det skall väl gå bra.
På vägen hem gick jag genom skogen och korsade fotbollsplanen. Det var tur att det inte var match - ja inte för att jag gick där - ty dimman låg så tät att i mitten av planen såg man inget mål åt något håll. November + dimma = sant.
Och i skogen var det så tyst och stilla. Försöker hitta en synonym till magiskt som börjar låta lite klyschigt. Förtrollande?
Jag säger som en kompis sa när orden inte räckte till och känslorna tog överhand: Snyggt!

Jag avslutar med lite bilder från Falköping och rehabcentret Mösseberg. Där var det också mycket snyggt. ;)




Mössebergs kurhotell, gamla delen


En del av hotellet sett från parken


En del av det stora kurhotellskomplexet


Min balkong på andra våningen i hörnet.







Utsikt från min balkong


Snickarglädje i Mössebergsparken

"Öfverläkarens" och "kamrerarens" hus


Här kommer några bilder från djurparken en bit från hotellet




Stolta Appenzellers. De skulle skrämma slag på mina hönor.




Han klarar sig nog den 27 november (Thanksgiving)




Roliga ankor



 

Vackra hjortar



Stilig kronhjort med imponerande horn, dessvärre lite långt bort.
Han låg i som en bäver. Kolla trädstammen.

 

En liten hamster tittar fram
 
Och till sist några vyer från promenaden, berget och Falköping
 
 
 
Och det gick bara uppåt, uppåt


Bergakungen hade stängt dörren

 

Så  här skulle utsikten vara




Och så  här var utsikten de flesta dagar

 

Utsiktstornet på toppen.
Dessvärre stängt för säsongen, men det gjorde nog inte så mycket pga. dimman.

 

En del av torget i Falköping

Osterian, där jag köpte hem några kilo god ost från Falbygden,
som åtminstone har varit kotätast i landet.

Den gamla medeltidskyrkan S:t Olof

 


1 kommentar:

  1. Vad stort och fint Mösseberg ser ut. Måste "skratta" lite åt ditt besök på VC (Axelsberg). Jag satt där på labbet i måndags 45 - 60 minuter, för att ta ett enkelt blodprov inför läkarbesök på fredag. Labbets väntetider är det absolut sämsta med VC tycker jag. I måndags var en person sjuk. Hörde du att bara labbet ska bli privat (Unilab) 1 februari. Undrar hur det blir? *** Hörs i dimman!

    SvaraRadera