tisdag 10 februari 2015

I den härliga vårsolens glans



Idag blev det promenad åt andra hållet, längs med Pettersbergsvägen till Mälarhöjdsbadet.

Det var VÅR i luften!

Om du tar Drottningholmsbåten från Stadshuskajen och vill hälsa på mig, går du av vid denna brygga.



Mälarhöjdens friluftsteater i vinterdvala.


Vackra Lyran från 1867. Det byggdes av makarna Limnell. Numera är det populärt café.
På den tiden hölls det salong med dåtidens främste, såsom Jenny Lind, Gunnar Wennerberg, Victoria Benedictson, Carl Snoilsky, Kristina Nilsson Selma Lagerlöf, Ibsen m fl mfl. Det är många som dokumenterat att de varit på "Lyran"!


Lyran sedd från sjösidan.

Jag följde förstås Hälsans stig.
Undra på att man mår bra när man har så vackra omgivningar där man bor.


Så har jag kommit till det som kallas Sätraskogens naturreservat.



Portalen sedd från två olika håll.



Jag älskar det här "stenpartiet". Så mycket kraftfull energi när man går igenom portalen.



Om man går av vid den här bryggan har man en lång, men vacker, promenad hem till mig.





Så tyst och stilla. Inte en badande i sikte.



En liten vårbäck som porlar
Min gamla arbetsplats, DN-skrapan, skymtar i fjärran. Om jag längtar dit? Icke!



På väg hem längs med Pettersbergsvägen. Här har vi ännu telefonstolpar.
Det börjar blir sällsynt. Nästan lite pittoreskt i gatubilden.


Hemma igen där huset äntligen får bada i sol.

Det blev en ordentlig runda, trött och nöjd fick jag sätta mig och vila.
I kväll börjar Cirkeldansen i kyrkan, en blandning av rörelse, meditation och samtal. Perfekt!

1 kommentar:

  1. Å så vackert! Jag blir glad ända in i själen av att se dina bilder Solweig.

    SvaraRadera