onsdag 16 juli 2014

Sommarlov

Ja, det kändes som att få sommarlov igår. Det var en befriande känsla då vi åkte från Radiumhemmet i Solna.
Jag träffade en ny läkare, en insiktsfull och förstående italienare med öppet sinnelag.

Jag visade honom på en studie som publicerats i april i år. I den hade 1191 kvinnor med samma återfallscancer som jag har, metastaserande cervixcancer, deltagit.
De hade fått den cytostatikabehandling som jag erbjuds och vilken f ö är den enda som man föreslår vid återfall av vår cancertyp. Där hade 42% svarat på behandlingen, f ö märktes ingen tumörminskning. Och det kan ju låta bra att nära hälften svarade på behandlingen. Dessvärre var överlevnadsgraden bland dom "lyckligt lottade" ändå bara mellan 5 och 12 månader - efter diagnos!  Och vilka månader sen... Inte mycket av livsglädje med de svåra biverkningarna.

Nej, med sån statistik i ryggen känns mitt beslut självklart. Jag är inte intresserad av att förlänga mitt liv med några ynka månader, dessutom månader av elände. JAG MÅR JU BRA!

Tyvärr kunde han inte skriva ut mistelpreparatet Iscador, som jag skall ge mig själv en spruta varje dag. Det ingick ju inte i min planerade cancerbehandling. Preparatet är numera godkänt i Sverige, har använts utomlands väldigt länge men ges bara på få platser här i Sverige.

Stilla förfrågan: Känner du någon läkare som kan skriva ut Iscador till mig? Jag började behandlingen med det preparatet i Tyskland och behöver fortsätta.

Så en annan viktig sak - du som eventuellt inte gillar mitt beslut, får gärna hålla det för dig själv. Jag tänker inte polemisera eller ödsla min energi på att försvara mig. Vad jag behöver är stöttning.
Det får jag till 100% av min familj och sanna vänner.

Min älskade syster Gunilla och hennes man Klasse kom i går från Gotland bara för att krama om mig.
Det blev mycket prat och mycket, kanske alltför mycket, trädgårdsarbete.
Trädgården skall ju vara terapi, men det är svårt att låta bli att hugga i. Nära tre veckors frånvaro mitt i sommaren märks, även om Christer gjort ett jättejobb med vattning, klippning av gräs osv.

2 kommentarer:

  1. Här kommer 100 procent stöd! Bra att du nu har en klok läkare som går att kommunicera med. Har funderat en hel del på det här med D-vitamin - som du tydligen hade låga nivåer av.Här en intressant länk: .http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/07/07/vitamin-d-screening-cancer-prevention.aspx?e_cid=20140707Z3_DNL_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20140707Z3&et_cid=DM50680&et_rid=576096507

    SvaraRadera
  2. Tillägg från Gun: Jag föreslår kontakt med Vidarkliniken. Kram!!

    SvaraRadera